شفقناافغانستان-امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری که مدیریت تأمین امنیت شهر کابل را به عهده گرفته است، میگوید که موترفروشیها در ولسوالی قرهباغ ولایت کابل و ولایت پروان محاصره میشود.
به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان، صالح که پنجمین فیصلهاش برای تأمین امنیت شهر کابل را اعلام کرده است، گفته که باور دارد، اکثر موترهایی که در موترفروشیهای ولسوالی قرهباغ و ولایت پروان به فروش میرسد، موترهایی است که از کابل دزدیده میشود و بعد با تغییر رنگ در آنجا به فروش میرسد.
او در این فیصله گفته است که به زودی یک گروه مشترک کاری، موترفروشیهای بیرون از شهر کابل را محاصر کرده و چندین لایه رنگ از هر موتر را دور میسازد تا نمونههای آن با گزارشهایی که از موترهای دزدیدهشده رسیده است، سر داده شود.
معاون اول ریاست جمهوری در بخش دیگر از تصمیم خود به صاحبان ساختمانهای تخریبشده مهلت داده است که ساحه را از آشغال پاک کند، در غیر آن فلزات و مواد آنها انتقال یافته و مصارف انتقال آن نیز از لیلام آن گرفته خواهد شد.
صالح به مالکان این ساختمانها گفته است، آنهایی که فکر میکنند این فعالیتها برای چند روز و نمایشی است، از سر محاسبه کنند.
همچنان وی گفته است که عکسهای دزدها، چپاولگران، فراریها و قانونگریزانی که از ترس میثاق امنیتی مخفی و یا فرار کردهاند، با تمامی وکلای گذر شریک شده و از این وکلا خواسته شده که در «تنگسازی» ساحه به مجرم نقش قابل سنجش داشته باشند.
او تصریح کرده است که دهها تن براساس فهرستهایی که تهیه شده و توسط مردم گزارش شده بود، با تمام وسایل شکنجه و کشتار که ثبوت مادی برای اثبات قضایا خواهد بود، بازداشت شدهاند.
از سوی دیگر، معاون اول ریاست جمهوری گفته است که گشت و گذار موترهای بیاسناد حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است. او اما این رقم را کافی ندانسته است.
صالح افزوده است، موترهایی که این امرها را نادیده گرفته و باز هم به سرکها آمده بودند، قید و برای گزمههای پولیس استفاده میشوند.
او به مالکان موترهای بیسند گفته است: «مالیه و محصول بدهید، اسنادتان را تکمیل کنید و بعد موترهای خود را به دست آورید.»
معاون اول ریاست جمهوری اخطار داده است که اگر کسی با موتر بیسند خود سفر کند، باید خطر مصادرهاش را نیز قبول کند.
وی گفته که مردم امنیت میخواهند و موترهای بیسند یکی از دلایل بالا بودن جرم است.
صالح از عملکرد شهرداری کابل در تخریب ساحات غضبشده ابراز خرسندی کرده است، اما گفته است که کارش را بیشتر کند.
او گفته است که شهرداری کابل فهرست تمامی ساختمانهایی را که بدون مجوز ساخته میشود، تهیه کرده و در روزهای آینده به نشر میرساند.
وی به مالکان ساختمانها هشدار داده است که یا کارشان را توقف دهند و یا هم منتظر اجراآت جزایی باشند.
او گفته است: «ساختمانهای غیرقانونی که تکمیل شده است، [مالکان آن] عنقریب مطابق به فیصله کابینه باید جریمه بپردازند. منتظر باشید.»
همچنان صالح بیان داشته است که تمامی شایعاتی که بر علیه پولیس وجود دارد از جمله داخل شدن یک منسوب پولیس به خانه یکی از شهروندان کابل را پیگیری میکند.
او اما گفته است، آنهایی که چنین شایعاتی را دامن میزنند، نیز پاسخ دهند. صالح از مردم خواسته است که با پولیس همکار باشند.