منابع خبری روز پنج شنبه با تاکید به اینکه مزارع بزرگ خشخاش در کنار پایگاههای نظامیان خارجی در افغانستان کشت می شوند، نوشتند: سود امریکا از تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان بسیار بیشتر از هزینه های واشنگتن در کشور است.
به گزارش خبرگزاری شیعیان افغانستان(شفقناافغانستان)، خبرگزاری جمهور روز پنجشنبه به نقل از تحلیلگران، سود آمریکا را از تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، بسیار بیشتر از هزینه های واشنگتن در افغانستان دانست و نوشت: پایگاه اینترنتی ˈگلوبال ریسرچˈ یکی از پایگاه های خبری – تحلیلی که مرکز آن در کانادا است و روزانه نزدیک به 130 هزار بازدید کننده دارد، در یکی از گزارش هایی که اخیراً به قلم «شروود رز» منتشر کرد، نوشت که امریکا سالانه 50 میلیارد دلار از کشت و قاچاق موادمخدر در افغانستان کسب درآمد می کند.
به نوشته جمهور در این گزارش آمده است: زمانی که طالبان بر سر قدرت بود، سخت گیری بیشتری بر تجارت موادمخدر صورت می گرفت؛ اما اکنون اوضاع پس از تهاجم امریکا به افغانستان بسیار بدتر از گذشته شده است.
بر اساس این گزارش ˈاریک والبرگˈ یک روزنامه نگار سرشناس کانادایی نیز در مقاله ای با عنوان ˈامپریالیسم پُست مدرنˈ نوشته است: تولید مواد مخدر در افغانستان از 185 تن در سال 2001 تقریبا 33 برابر شد و در سال 2006 به 6100 تن افزایش یافت و در سال 2007، افغانستان تقریبا 93 درصد هروئین جهان را تولید کرد.
روزنامه ˈهوفینگتون پستˈ به نقل از ˈرون پلˈ نماینده سابق جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا نیز می نویسد این موضوع کاملا بدیهی است که سیا در معاملات قاچاق مواد مخدر عمیقا فعالیت داشته است.
جنرال گاریف از فرماندهان سابق ارتش روسیه هم به تلویزیون ˈراشا تودیˈ گفته است: ˈامریکا قصد متوقف کردن تولید مواد مخدر در افغانستان را ندارد؛ چرا که با آن، هزینه حضور نظامی خود را در این کشور تامین می کند.
وی با بیان این مطلب که امریکایی ها خودشان پذیرفته اند که مواد مخدر اغلب با هواپیماهای امریکایی از افغانستان خارج می شود، گفت:ˈقاچاق مواد مخدر در افغانستان برای آنها سالانه حدود 50 میلیارد دلار درآمد دارد که به طور کامل هزینه های نظامی آنها را در افغانستان تامین می کند.ˈ
به نوشته جمهور، جای تردیدی نیست که تولید موادمخدر در افغانستان نسبت به سال 2006 که 6100 تن تخمین زده شده، تا سال 2013 افزایش چشمگیری داشته است. آخرین آمار تولید مواد مخدر 8300 تن گفته شده، که افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.
خبرگزاری جمهور با طرح این سوال ها که این حجم و میزان از موادمخدر به کجا می رود؟ خریداران عمده آن چه کسانی هستند؟ بازار مصرفی این مقدار عظیم مواد مخدر کجاست؟ بیشترین سود از قاچاق موادمخدر نصیب چه کسانی می شود؟ می نویسد: اگر فرض را بر این بگیریم که از مجموع 8300 تن مواد مخدر تولید شده در استان های جنوبی و ناامن،1000 تن، از طریق مرزهای زمینی افغانستان قاچاق می شود یا به مصرف داخلی معتادین افغانستان می رسد، یا توسط پلیس و وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان نابود می شود و یا به مصارف طبی می رسد؛ سرنوشت مابقی این مواد مخدر که بالغ بر 7 هزار تن است چه می شود؟!
بر اساس این گزارش، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، چندسال قبل در یکی از سخنرانی های خود گفت که درآمد کشورهای خارجی از کشت خشخاش در افغانستان سالانه در حدود 60 میلیارد تا 100 میلیار دلار است. گزارش جدید گلوبال ریسرچ نیز بیانگر سود حداقل 50 میلیاردلاری سازمان اطلاعات امریکا (سیا) از محصول خشخاش تولید شده در افغانستان است.
این خبرگزاری نوشت: برخی از تحلیلگران افغان، سود امریکا از مواد مخدر را بسیار بیشتر از این رقم می دانند، اما اگر همین رقم فعلی را نیز بپذیریم، درآمد امریکا از موادمخدر بسیار بالاتر از مصارف آنها در افغانستان است.
هزینه های امریکا در افغانستان اعم از کمک به دولت، کمک به برخی نهادها، تدارکات نظامیان امریکایی، تامین هزینه های پایگاه ها و… بسیار کمتر از 50 میلیارد دلار درآمد آنها از قاچاق مواد مخدر است.
این خبرگزاری افغان نوشت: همگان آگاه هستند که یکی از منابع مهم تدارکات طالبان، کشت وسیع موادمخدر در جنوب کشور است؛ مزارع بزرگ خشخاش که خریداران ثروتمندی دارد و بطور تضمینی به فروش می رسد، سبب شده که مواد مخدر، با خیالی آسوده کشت و برداشت شود و به فروش برسد و سود سرشاری را نصیب سازمان سیا و گروه طالبان کند و نتیجه آن شود که جنگ در افغانستان همچنان تداوم یابد.
تولید موادمخدر در افغانستان، پیامد زیانباری برای مردم، دارد. گسترش روزافزون اعتیاد به مواد مخدر، ناهنجاری های اجتماعی حاصل از آن، ایجاد شکاف طبقاتی حاصل از کشت و فروش موادمخدر، تقویت مافیای اقتصادی و سیاسی که با مواد مخدر ارتباط دارند و… همه باعث ایجاد مصائب اجتماعی جدیدی برای مردم شده که نتیجه ی فرصت طلبی طالبان، مافیای اقتصادی، سازمان سیا و زمین داران بزرگ خشخاش، می باشد.
به نوشته این خبرگزاری،مبارزه پلیس ملی و وزارت مبارزه با موادمخدر که گاهی با چوب به جان مزارع کوچکی از موادمخدر می افتند هرگز راه به جایی نخواهد برد. کشتزارهای وسیع خشخاش، هرگز با این سیستم، از بین نخواهد رفت. مزارع بزرگ خشخاش در کنار پایگاههای بزرگ نظامی خارجی قرار دارند و در سایه همین پایگاهها کشت می شوند؛ پایگاههایی که هیچ نهاد ملی و دولتی افغانستان به آنها دسترسی ندارند و از متن و مبنای آن، اطلاع دقیقی در دست نیست.
خبرگزرای جمهور در پایان افزود: دولت افغانستان و شخص رئیس جمهور، به درستی به این مسئله واقف هستند و انتظار می رود با جدیت، پیوند عمیقی که میان کشت کنندگان موادمخدر، سازمان سیا، طالبان و قاچاقچیان بزرگ وجود دارد را پاره کنند.
انتهای پیام
www.afghanistan.shafaqna.com