بانک توسعه آسیایی 265میلیون دالر به صنعت برق افغانستان کمک کرد

مقام ها در وزارت مالیه و شرکت برشنا، موافقت نامه ای را با بانک انکشافی آسیایی برای تقویت شبکه برق شمال به مرکز و جنوب کشور امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری شیعیان افغانستان به نقل از منابع آگاه،این موافقتنامه روز گذشته میان شکیب احمد نثار، رییس اجرایی شرکت برشنا و جوجی تاکاشی، رئیس دفتر نمایندگی بانک انکشاف آسیایی در افغانستان با حضور وزیر مالیه کشور به امضا رسید.
حضرت عمر زاخیلول، وزیر مالیه افغانستان گفت که افغانستان از کمک های مالی و تخنیکی بانک انکشافی آسیایی جهت انکشاف برق در کشورقدردانی می کند.
اقای زاخیلوال گفت که این قرار داد بر اساس کمک بلاعوض بانک انکشاف آسیایی امضا شده، و تطبیق آن به زودی آغاز خواهد شد.
او می گوید که با امضا این سند، یک ایستگاه برق در دشت الوان پلخمری ولایت بغلان ساخته می شود و لین های جدید برق در مرکز امتداد یافته و در منطقه ارغندی کابل نیز یک ایستگاه (پنج صد) کیلووات ساخته می شود.
او تاکید کرد که اجرای این پروژه در راستای توسعه شبکه داخلی برق کشور اجرا می شود تا زمینه را برای انتقال برق مناطق مختلف فراهم شود.
به گفته او، با عملی شدن این پروژه زمینه انتقال برق از شمال به مرکز و از طریق به ولایات جنوب و جنوب غرب کشور و برعکس، مساعد می شود.
نبود برق و امکانات شهری، از مشکلاتی است که همواره از سوی مردم ولایات مرکزی و شمال کشور مطرح شده است.
آنان در جریان چند سال گذشته بارها از مقام های دولتی خواسته اند تا پروژه های بازسازی و انکشافی را در این ولایات اجرا کند.
براساس آمارهای ارایه شده، در حال حاضر تنها ده درصد مردم افغانستان از برق دایمی استفاده می کنند.
با این حال شکیب احمد نثار، رییس اجرایی شرکت برشنا می گوید که با عملی شدن این طرح از جمله تمدید لین های تازه که قدرت انتقال تا دو هزار مگاوات برق را خواهد داشت، شبکه برق داخلی تقویت خواهد شد.
او گفت که این دو پروژه طی دو و نیم تا سه سال آینده به پایان خواهد رسید.

انتهای پیام

www.afghanistan.shafaqna.com

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار