«سفر اسحاقاف» مسئول بخش سیاست خارجی ریاست جمهوری قرقیزستان اعلام کرد: دولت امضای موافقتنامه جدید همکاری نظامی با آمریکا را در دستور کار ندارد.
به گزارش شفقنا افغانستان به نقل از رسانه ها، وی با اشاره به قرارداد فعلی بین واشنگتن و «بیشکک» برای استفاده از مرکز ترانزیت ماناس تا ماه جولای سال آینده تاکید کرد: از این تاریخ به بعد، قرقیزستان هیچ توافق جدیدی با آمریکا در خصوص همکاری نظامی منعقد نخواهد کرد.
اسحاف اف گفت: تلاش داریم در آینده نزدیک سیمای قرقیزستان را نزد مجامع بینالمللی بهبود بخشیده و خود را کشوری توانمند معرفی کنیم.
وی اطمینان داد: آمریکا پس از 14 جولای سال 2014 نظامیان خود را از پایگاه ماناس خارج میکند.
مرکز حمل و نقل در فرودگاه بینالمللی ماناس توسط ایالات متحده برای حمایت از عملیات در افغانستان از اواخر سال 2001 مورد استفاده قرار گرفته بود.
پارلمان قرقیزستان 20 جولای امسال با اکثریت مطلق آرا ( 91 آراء موافق و 5 آراء مخالف) لایحه دولت در مورد انصراف از توافق با ایالات متحده در این زمینه را تأیید کرد.
همانطور که سرهنگ دوم «کتی ویلکینسون» سخنگوی پنتاگون اخیرا به رسانهها تأکید کرد: طرح حمایت از عملیات نظامیان آمریکایی در افغانستان از طریق پایگاه ماناس دیگر انجام نمیگیرد و هر نوع عملیات از فرودگاه به نام «میخائیل کوگلنیچانو» در شهر «کنمتانتسا» Constanta رومانی انجام میشود.
کارشناسان میگویند که اگر چه تصمیم آمریکا برای تخلیه به موقع پایگاه ماناس قرقیزستان قابل اعتماد نیست اما با توجه به بحران اخیر مالی دولت اوباما میتوان حدس زد که پنتاگون به جز اجرای مصوبه دولت قرقیزستان و تصمیم اخیر بیشکک بنابر مشکلات مالی چاره دیگری ندارد.