وزیر خارجه ازبکستان به آمریکا سفر کرد

وزیرخارجه ازبکستان به منظور آغاز دور تازه‌ای از مذاکرات بین تاشکند و واشنگتن در رأس هیئتی سیاسی عازم آمریکا شد.

به گزارش شفقنا افغانستان به نقل از رسانه ها، به منظور آغاز دور تازه‌ای از مذاکرات میان تاشکند و واشنگتن، «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان امروز (دوشنبه) به رهبری هیئتی عازم آمریکا شد.

بنابر بیانیه بخش مطبوعاتی وزارت خارجه ازبکستان، هدف از بازدید 3 روزه وزیر امور خارجه ازبکستان و هیئت همراهش از واشنگتن دیدار و مذاکرات با مقامات آمریکایی و بررسی مسائل توسعه همکاری‌های دوجانبه است.

به گفته این منبع، برگزاری دور تازه رایزنی‌های سیاسی ازبکستان و آمریکا که با حضور مقامات سیاسی و اقتصادی 2 کشور انجام خواهد گرفت و از دیگر اهداف برنامه این بازدید عنوان شده‌ است.

در این بیانیه تصریح شده که شرکت در نشست دور جدید رایزنی‌های سیاسی ازبکستان و آمریکا، مذاکرات با مقامات سطح عالی واشنگتن، دیدار و مذاکرات با اعضای کنگره، بازدید و گفت‌وگو با تعدادی از مقامات وزارتخانه‌ها و ادارات آمریکا در برنامه سفر وزیر امور خارجه و هیئت رسمی ازبکستان است.

بازدید این مقام سیاسی ازبکستان از آمریکا با هدف توسعه روابط دوجانبه درحالی انجام می‌گیرد که بنابر گزارش نهادهای رسمی ازبکستان حجم معاملات تجاری با آمریکا در سال گذشته میلادی تنها پنج میلیون دلار بوده‌ است.

کارشناسان سفر وزیر امور خارجه ازبکستان و هیئت همراه وی از آمریکا را با توجه به تشدید اوضاع امنیت و سیاسی در برخی از کشورهای جامعه همسود، اتفاقی مهم ارزیابی می‌کنند.

این کارشناسان می‌گویند که احتمالا واشنگتن با توجه به تحول و تشدید وضعیت سیاسی در اوکراین شرایط تازه‌ای را برای همکاری بیشتر به تاشکند مطرح می‌کند.

آنان همچنین معتقدند که اعلام خروج نظامیان آمریکا از قرقیزستان به عنوان کشوری در همسایگی ازبکستان و طرح اقدامات جدید آمریکا برای آسیای مرکزی نیز از دیگر محورهای مذاکرات می‌باشد.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار