یک عضو پارلمان افغانستان اظهار داشت: آمریکا به هیچ وجه نمیخواهد پیمان امنیتی با افغانستان لغو شود و نیروهایش از خاک افغانستان اخراج گردند و به همین علت، اصرار بر امضای هرچه سریعتر پیمان امنیتی کابل-واشنگتن دارد.
به گزارش خبرگزاری شیعیان افغانستان به نقل از منابع خبری، «سید حسن شریفی بلخابی» افزود: تلاشهای آمریکا برای امضای سریع پیمان امنیتی میان کابل-واشنگتن ناشی از ترس آن کشور بوده و مقامات آمریکا به این نتیجه رسیدهاند که اگر پیمان امنیتی به بعد از برگزاری انتخابات سال 2014 افغانستان به تعویق افتد، امکان لغو این پیمان بیشتر میگردد.
به باور وی، دولت آمریکا معتقد است که پس از برگزاری انتخابات افغانستان، مردم و دولت این کشور نیاز به تداوم حضور نیروهای خارجی در افغانستان نداشته و امکان آن وجود دارد تا بر علیه آنها قیام کنند.
وی همچنین اظهار داشت: دولت آمریکا به هر بهانهای به دولت افغانستان فشار وارد میکند تا پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن هر چی زودتر به امضا رسیده و نگرانیهای آن کشور مبنی بر از دست دادن افغانستان رفع گردد.
این عضو پارلمان افغانستان معتقد است که آمریکا هم اکنون در تلاش است از فرصت استفاده کرده و بر مقامات دولت افغانستان فشار وارد میکند تا پیمان امنیتی با آن کشور را زودتر به امضا برساند.
بلخابی همچنین گفت: منافع تداوم حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان بیشتر مربوط به آمریکا بوده و آن کشور به این فکر است که میتواند بر اوضاع سیاسی افغانستان و منطقه تسلط دائمی یابد.
وی تصریح کرد: اگر آمریکا بتواند پیمان امنیتی با افغانستان را به امضا برساند، به بلندترین اهداف خود در افغانستان و منطقه دست مییابد.
بلخابی معتقد است که دولت آمریکا میخواهد در افغانستان و کشورهای منطقه تسلط کامل داشته باشد و به همین علت بر امضای پیمان امنیتی با افغانستان پافشاری میکند.
وی افزود: بزرگترین منفعت آمریکا از تداوم حضور در افغانستان تسلط بر اوضاع افغانستان و کشورهای منطقه، گرفتن منافع مختلف از افغانستان و ایجاد تهدیداتی بر علیه کشورهای قدرتمند آسیایی است.
به باور وی، آمریکا با تداوم حضور در افغانستان میتوانند استراتژی بلند مدت خود را در افغانستان پیاده کرده و این کشور را برای 10 سال دیگر مستعمره خود قرار دهد.
انتهای پیام
www.afghanistan.shafaqna.com