سازمان ملل خواستار ریشه‌ کنی برده داری نوین در جهان شد

مقامات ارشد سازمان ملل با درخواست برای اقدام هماهنگ به منظور ریشه کن کردن اشکال معاصر برده‌داری، روز بین المللی لغو برده‌داری را گرامی داشتند.

به گزارش شفقنا افغانستان به نقل از رسانه ها، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در پیامی به مناسبت این روز اعلام کرد: «ضروری است که ما توجه ویژه‌ای برای پایان دادن به برده‌داری و بردگی معاصر قائل شویم که فقیرترین و منزوی‌ترین گروه‌ها از لحاظ اجتماعی از جمله مهاجران، زنان، گروه‌های مورد تبعیض قومی، اقلیت‌ها و بومیان را تحت تاثیر قرار می‌دهد».

این روز بین‌المللی، روزی را در سال 1949 گرامی می‌دارد که در آن، کنوانسیون سازمان ملل در خصوص مقابله با قاچاق انسان و بهره‌برداری از دیگر افراد برای فحشا، توسط مجمع عمومی به تصویب رسید.

تمرکز این روز بر ریشه‌کنی اشکال معاصر برده‌داری همچون قاچاق انسان، استثمار جنسی، بدترین اشکال کار کودکان، ازدواج اجباری و استخدام اجباری کودکان برای استفاده از آنها در درگیریهای مسلحانه است.

بنابر اعلام سازمان بین‌المللی کار، 21 میلیون زن، مرد و کودک امروزه در سراسر جهان گرفتار بردگی هستند.

دبیر کل سازمان ملل خاطر نشان شد پیشرفت‌های مهمی در زمینه تصویب قوانین قاطعانه‌تر و هماهنگی بیشتر توسط شماری از کشورها برای مبارزه با برده‌داری، بدست آمده است و همچنین، شرکت‌ها بیش از پیش تلاش می کنند مطمئن شوند فعالیت آنها به اشکال معاصر برده‌داری در محیط کار و زنجیره‌ تامین، منجر نمی‌شود.

همچنین روز دوشنبه جان دبلیو اش رئیس مجمع عمومی سازمان ملل با ارسال پیامی اعلام کرد این روز به همه مردم یادآوری می کند که برده‌داری مدرن، نقض آشکار حقوق اساسی انسان‌ها است.

وی خاطر نشان شد: «هر سال، صدها هزار مرد، زن و کودک ربوده و برای بردگی فروخته می‌شوند. قاچاق انسان، مسئله‌ای به شدت مایه نگرانی جهانی است و تقریبا همه کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد».

وی با اعلام این مطلب، از کشورهای عضو سازمان ملل خواست همه اشکال برده داری را ریشه‌کن کنند و به همه اشکال تبعیض پایان دهند.

وی افزود: «ما باید از حقوق آنهایی که بیشترین آسیب‌پذیری را در جوامع ما دارند، دفاع و به بازگرداندن شان قربانیان برده‌داری کمک کنیم».

انتهای پیام

www.afghanistan.shafaqna.com

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار