باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا در واکنش به توافق هسته ای صورت گرفته، طی سخنانی گفت: «امروز دیپلماسی راهی تازه را در برابر جهان گشود؛ راهی که بیشتر امن است. در آینده ای که ما می توانیم تایید کنیم برنامه اتمی ایران صلح آمیز است و نمی تواند منجر به ساخت سلاح هسته ای شود.
به گزارش شفقنا افغانستان به نقل از منابع خبری، وزیران امور خارجه ایران و گروه پنج به علاوه یک همراه با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دستیابی به توافق بر سر فعالیت های اتمی تهران با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران خبر دادند.
بر اساس توافق صورت گرفته در سومین دور مذاکرات اتمی با گروه ۵ بعلاوه یک، فعالیت های اتمی ایران طی شش ماه آینده تحت نظارت مستقیم طرفین مذاکره خواهد بود.
همچنین در این مدت ایران اجازه توسعه تاسیسات اتمی اراک، نظنز و فردو را ندارد.
جان کری، وزیر امور خارجه در نشست با خبرنگاران در ژنو، این توافق را «گام نخست» خواند
ایران در پی موافقت با کاهش غنی سازی تا سقف ۵ درصد، امکان دسترسی به ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دالر از دارایی هایش را در خارج از کشور خواهد داشت.
سومین دور مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۵ بعلاوه یک از روز چهارشنبه آغاز شد و تا نخستین ساعات بامداد یکشنبه به طول انجامید.
انتهای پیام
www.afghanistan.shafaqna.com