در پي افشاگريهاي اسنودن؛ مشاور سابق سازمان اطلاعات مركزي آمريكا(سيا)، فيسبوك در ماههاي اخير ۱۱ ميليون كاربر خود را از دست داده است.
به گزارش خبرگزاری شیعیان افغانستان (شفقنا افغانستان) به نقل از رسانه ها؛ تحقيقات جديد محققان دانشگاه وين اتريش نشان ميدهد که در پي افشاگريهاي اسنودن؛ كارمند سابق سازمان اطلاعات مركزي آمريكا(سيا)، فيسبوك در ماههاي اخير ۱۱ ميليون كاربر خود را از دست داده است.
ادوارد اسنودن؛ كارمند سابق سازمان اطلاعات مركزي آمريكا(سيا) به عنوان پيمانكار براي آژانس امنيت ملي(NSA) كار ميكرد. اسنودن در ژوئن ۲۰۱۳ اطلاعات طبقهبندي شدهاي از برنامههاي فوق سري (NSA) از جمله برنامه شنود پريزم و اختيار قانوني سازمان امنيت ملي آمريكا براي جاسوسي از ايميلها، مكالمات تلفني و پيامكهاي شهروندان آمريكايي را به روزنامههاي گاردين و واشنگن پست داد.
وي به دليل افشاي اين اطلاعات مجبور به فرار از آمريكا شد و پس از مدتي آوارگي، موفق به كسب پناهندگي موقت از دولت روسيه شد. دولتهاي ونزوئلا و نيكاراگوئه نيز اعلام كردند كه با ارائه پناهندگي سياسي به اسنودن موافق هستند.
به گزارش ديلي ميل، در پي اين افشاگريها، در ماههاي اخير ۱۱ ميليون كاربر فيسبوك دست به خودكشي هويت مجازي خود زده اند و به دليل نداشتن حريم خصوصي و ترس از اعتياد به فيسبوك، اين سايت را ترك كرده اند.
محققان دانشگاه وين در اتريش، با تجزيه و تحليل بيش از ۶۰۰ نفر دريافتند كه مسایل مربوط به حفاظت دادهها، فشار اجتماعي براي اضافهكردن دوستان، مكالمات سطحي، نارضايتي عمومي و از دست دادن علاقه به اين شبكه اجتماعي نيز از دلايل ترك فيسبوك هستند.
به گزارش ديلي ميل، پيش از اين و در اوايل سال ميلادي جاري نيز نتايج يك پژوهش در آاريكا پيشبيني كرد كه فيسبوك هر ماه ۹ ميليون كاربر خود را در آمريكا و ۲ ميليون كاربر را در انگليس از دست ميدهد. به گفته اين محققان بيشتر كساني كه فعاليت در شبكههاي اجتماعي را متوقف كرده اند، نگران حفظ حريم خصوصي و اعتياد به شبكههاي اجتماعي بوده اند.
اين پژوهشگران ميگويند که اين امكان وجود دارد كه ويژگيهاي شخصيتي به طور غير مستقيم به اين نگرانيها دامن بزند.
براساس اين گزارش ترككنندگان اين شبكه اجتماعي در مقايسه با كساني كه همچنان از فيسبوك استفاده مي كنند، به طور متوسط مسنتر و بيشتر مرد هستند.
اكنون نظرات متفاوتي درباره امنيت اطلاعات در اين شبكه اجتماعي وجود دارد؛ اما با توجه به افشاگريهاي ويكيليكس و گزارشهاي اخير اسنودن درباره دسترسي و نظارت سازمان اطلاعات آمريكا(NSA) بر اطلاعات كاربران اينترنت، كاربران فيسبوك و ساير شبكههاي اجتماعي و اينترنتي در سراسر دنيا به طور فزايندهاي نگران امنيت اطلاعات خود در اين فضاي مجازي هستند.
۳۰۰ هزار کاربر فیسبوک در افغانستان
براساس آمارها در افغانستان بیش از ۳۰۰ هزار نفر به فیسبوک دسترسی دارند؛ اما به گفته کارشناسان اکثراً استفادههای نادرست میکنند.
مجتبی؛ استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل در این رابطه میگوید که هرچند در جامعه ما از فیسبوک استفادههای گوناگون صورت میگیرد؛ اما تعداد اندکی از کاربران از این وسیله استفاده درست میکند؛ زیرا بسیاری از آنها فاقد سواد کافی و لازم برای بهرهگیری مناسب از اینترنت و رسانههای اجتماعی اند.
به باور این استاد دانشگاه، فیسبوک بدون شک از مهمترین رسانههای جمعی عصر حاضر شمرده میشود و در افغانستان تعداد زیادی از جوانان توانستهاند که همواره در پهلوی ابراز عقاید سیاسی خود، برخی از مشکلات و معضلات روزمره اجتماعی را نیز انعکاس دهند.
گفته میشود که در افغانستان عدهای از کاربران این شبکه توانستهاند تعدادی از زورمندان را به چنگ قانون بیندازند، فعالیتهای خیرخواهانه کنند و در موارد مختلف سیاسی، ابراز نظر کنند.
نظریات شهروندان افغان بهراحتی میتواند، حکومت را متقاعد به پیروی از افکار عمومی کند.
محمد حامد؛ یک تن از دانشجویان دانشگاه کابل میگوید که فیسبوک بهترین وسیله برای برقراری ارتباط میان دوستان در داخل و خارج کشور میباشد، به همینمنظور او میتواند بیشترین مشکلاتش را از طریق فیسبوک حل نماید.
به گفته وی، اکثر دانشجویان در افغانستان از فیسبوک استفاده درست میکنند؛ زیرا آنها در صدد آن هستند که از طریق فیسبوک گفتههای سازنده خویش را با سایر جوانان، نهادهای دولتی و غیر دولتی شریک سازند.
گفتنی است که براساس آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۲ میلادی تعداد کابران فیسبوک در سراسر جهان ۸۰۰ میلیون نفر تخمین زده شده است.
انتهای پیام
www.afghanistan.shafaqna.com