شفقناافغانستان – اسماعیل خان از رهبران جهادی و والی پیشین هرات به اسپوتنیک گفته است که هنوز در مورد آینده تصمیمی نگرفته و اگر حکومت همهشمول ایجاد شود ممکن به افغانستان برگردد.
به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان؛ امیر اسماعیل خان، والی پیشین هرات و از رهبران ارشد جهادی که پس از تصرف هرات توسط طالبان، چند روزی در اسارت آن گروه بود، در یک مصاحبه به اسپوتنیک میگوید که او فعلا در مشهد ایران هست و تاهنوز تصمیم نگرفته جای دیگری برود.
اسماعیل خان گفت: «هنوز زود هست که ما جای برویم واگر حکومت همهشمول تحت نام جمهوری اسلامی افغانستان ایجاد شود شاید بر گردیم».
این مقام پیشین حکومتی افغانستان در مورد حکومت جدید طالبان اظهار داشت: درصورتیکه ملت ما از حکومت طالبان راضی نباشند اقدام جدی میکنیم ولی اگر راضی باشند ما هم راضی خواهیم بود.
او گفت در صورتی برمیگردیم که حکومت همهشمول ایجاد شود و تمام مردم از آن حمایت کنند و امنیت سرتاسری در افغانستان حکمفرما باشد.
به گفته آقای اسماعیل خان، ایجاد حکومت همهشمول در شرایط کنونی به نفع مردم و کشورهای همسایه افغانستان میباشد.
والی پیشین هرات در مورد تماس با طالبان گفت: هیچگونه تماس و ارتباطی با رهبران و اعضای این گروه ندارد اما با رهبران شمال کشور رابطهای نیک و همچنان مکالمات صوتی و تلفنی شان ادامه دارد.
این رهبر سرشناس جهادی پیشتر نیز در اظهاراتی بیان داشت که مقاومت پنجشیر گسترش مییابد.
وی در ادامه تاکید کرد: غنی مامور انجام کودتا در افغانستان بود و دولت قبلی به همین دلیل سقوط کرد.
امیر اسماعیل خان افزود: مقاومت پنجشیر به رهبری احمد مسعود تنها نیست و به مرور زمان در دیگر ولایات افغانستان گسترش مییابد و رشد میکند.
گفتنیست قبل از فرار اشرف غنی امیر اسماعیل خان برای رهبری مقاومت مردمی علیه طالبان به هرات رفته بود اما از سوی طالبان دستگیر شد و بعد از مدتی روانه ایران گشت.