شفقناافغانستان-شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان اعلام کرد که قرار است میان دولت این کشور و طالبان پیرامون طرح خط آهن ترمذ – پیشاور گفتگو شود.
به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان، میرضیایف در صحبت با خبرنگاران بیان کرده است که دولت طالبان خواستار وصل پیشاور پاکستان به ترمذ ازبکستان از طریق خط ریلی هستند که از کابل و بلخ می گذرد و قرار است در این باره گفتگویی صورت گیرد. این طرح از سوی دولت ازبکستان پیشنهاد شده است.
رئیس جمهور ازبکستان افزوده است که طالبان نیز خواستار اجرای طرح ترمذ – مزار شریف -کابل – پیشاور هستند اما یکی از مشکلات پیش رو، تامین مالی این طرح است چون به گفته او، بیشتر کشورها دولت «طالبان» را به رسمیت نمیشناسند.
میرضیایف گفت که این یک مساله بسیار جدی است و چند روز پیش وزیر خارجه ما در افغانستان با مقامات طالبان درباره آن گفتگو کرد.
او در ادامه گفت که قرار است هیأت طالبان نیز به شهر ترمذ سفر کند و گفتگوها میان دو کشور در این باره ادامه پیدا کند. او افزود: «هر دولتی که در افغانستان به قدرت برسد، اگر به فکر منافع و توان اقتصادی کشور باشند، ضرورت این طرح را درک میکند.»
رییس جمهور ازبکستان تصریح کرد: «ما تلاش میکنیم تا این طرح را اجرا کنیم. چون این خط ریلی برای کشورهای زیادی حایز اهمیت است. وقتی که ما دست به اجرای این طرح زدیم، بسیاری از کشورها تعرفههای ترانزیتی را کاهش ندادهاند. »
او همچنین به مسدود شدن داراییهای افغانستان از سوی امریکا اشاره کرد و گفت که اگر داراییهای مسدود شده افغانستان را آزاد و آن را برای نیازهای مردم هزینه کنند، وضعیت این کشور بهتر خواهد شد.
به گفته او، در حال حاضر افغانستان از مشکلات روزمره رنج میبرند و مردم در گرسنگی هستند و برای حفظ ثبات کشور باید زمستان نزدیک را بدون تلفات پشت سر بگذارد.
میرضیایف در ماه جون سال جاری میلادی در چارچوب سفر به ولایت «سرخان دریا» گفته بود که خط ریلی «ترمز – مزار شریف- کابل – پیشاور» یکی از بزرگترین طرحها در تاریخ ازبکستان خواهد شد و از آن به نام «طرح قرن» یاد کرد.