شفقناافغانستان-کارشناسان بینالمللی نسبت به فروپاشی سیستم صحی افغانستان به دلیل تحریمهای غرب علیه طالبان هشدار دادند و میگویند این کشور با شیوع بیماریها و تشدید بحران سوءتغذیه مواجه است.
به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان به نقل از فارس، کارشناسان بینالمللی هشدار دادهاند که بخشهای بزرگی از سیستم صحی افغانستان به دلیل تحریمهای غرب علیه طالبان، در آستانه فروپاشی قرار دارد و کشور با شیوع بیماریها و تشدید بحران سوء تغذیه مواجه است.
روزنامه گاردین گزارش داده است که افغانستان در جریان افزایش فقر و سقوط اقتصادی، بحران انسانی عمیقتری را تجربه میکند.
پل اشپیگل، مدیر مرکز صحت بشردوستانه در دانشگاه جان هاپکینز گفته است که در سفر اخیرش به افغانستان، شفاخانههای بزرگ دولتی را در شرایطی دیده است که مواد سوخت، دارو و وسایل مورد نیاز بهداشتی نداشته است.
وی در مورد وضعیت سیستم صحی در افغانستان به گاردین گفت: «وضعیت واقعاً بد است و قرار است خیلی بدتر شود».
شپیگل افزوده که افغانستان در حال حاضر همزمان با شش نوع بیماری «سرخک، فلج اطفال، مالاریا، تب کنگو و کوویدـ۱۹» دست و پنجه نرم میکند.
وی افزود که بخشهای زیاد از سیستم مراقبتهای اولیه صحی بدون حمایت باقی مانده است.
به گفته این مقام دانشگاه جان هاپکینز، با وجود اینکه مقامات صحی، سازمانهای بین المللی و سازمانهای غیردولتی ملزم شدهاند که پس از تسلط دوباره طالبان، برنامههای متوقف شده را از سر بگیرند، اما تاکنون به معضل صحت این کشور رسیدگی لازم صورت نگرفته است.
این مسئول بشردوستانه گفته است: «سازمانهای ملل متحد و سازمانهای غیردولتی حامی مراقبتهای صحی در افغانستان تنها با شرایط اضطراری و حاد سروکار ندارند، بلکه باید به اجرای اصول اولیه نیز پاسخ دهند.»
به گفته اشپیگل، قرار بود که ۳۹ شفاخانه در افغانستان مبارزه با کووید-۱۹ سروکار داشته باشد که از این میان، تنها ۷٫۷ درصد آن بهصورت کامل کار میکند.
شپیگل وضعیت شفاخانه بیماریهای عفونی در کابل را پیچیده خوانده است.
به گفته او، کارمندان این شفاخانه از ماهها به این طرف حقوق دریافت نکردهاند و در شفاخانه نیز دارو وجود ندارد.
وی افزود که اتاقهای این شفاخانه سرد است و مسوولان دستگاههای تنفس مصنوعی را برای پرکردن اکسیژن به شفاخانه افغان – جاپان میفرستند؛ جایی که خود آن در شرایط مبارزه با این مشکلات قرار دارد.
مدیر مرکز صحت بشردوستانه در دانشگاه جان هاپکینز وضعیت صحی را در شهرهای بزرگ و ولسوالیهای کابل بدتر از مرکز توصیف کرده است.
به گفته او، یک شفاخانه در ولسوالی سروبی را دیده است که در آن حتی آب و صابون وجود نداشته است.
اشپیگل اما گفته است غرب باید رویکرد متفاوتی را برای اعمال فشار بر طالبان در دست گیرد.
این در حالی است که پیش از این، سازمان صحی جهانی از وضعیت صحی درافغانستان ابراز نگرانی کرده بود.
این سازمان از جامعه جهانی خواسته بود که حقوق کارمندان درمانی را اجرا و تجهیزات پزشکی را برای شفاخانهها فراهم کند تا از خطر فاجعه صحی در جهان جلوگیری شود.
دیو میچالسکی، رییس برنامه پزشکان بدون مرز در افغانستان نیز هفته گذشته در مصاحبهای با NPR، از عدم دسترسی به مراقبتهای صحی در افغانستان هشدار داده بود.
در همین حال، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هشدار داده است که بحران فزاینده در سیستم صحی افغانستان، مشکلات سوء تغذیه در افغانستان را تشدید میکند.
این نهاد گفته است که وضعیت کنونی در افغانستان، به ویژه برای کودکان وخیم است.
آلیس آکونگا، نماینده یونیسف در افغانستان میگوید «زمستان در حال حاضر آغاز شده است و بدون بودجه ویژه، یونیسف و شرکا نمیتوانند به کودکان و خانوادههایی که بیشتر نیاز دارند، به کمک دسترسی پیدا کنند».