شفقنا افغانستان- لهستان اعلام کرد، برای ساخت اولین راکتور هستهای خود با ایالات متحده امریکا توافقنامه امضا کرد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان به نقل از رسانههای خارجی، جک ساسین، معاون نخست وزیر لهستان اعلام کرد، توافقنامهای بین شرکت کی.جی.اچ.ام پلسکا میدز (KGHM Polska Miedź S.A) غول معدنی لهستانی و شرکت هستهای NuScale Power ایالات متحده امضا شده است.
ساسین ضمن اینکه این توافق را «یک رویداد تاریخی برای آینده لهستان، گامی دیگر به سوی انرژی هستهای در کشورمان» ارزیابی کرد، گفت:
به گفته وی، «لهستان در طول دوره تبدیل و انتقال انرژی با چالشهای بزرگی روبرو شد. به همین دلیل لهستان در برنامه خود برای حمایت از سوختهای تجدید پذیر انرژی هستهای را انتخاب کرد.»
مارچین چلوزینسکی، مدیر عامل شرکت کی.جی.اچ.ام که در مراسم امضای قرارداد اظهار داشت که این توافقنامه در اولین فرصت در سال 2029 اجرایی خواهد شد و از اینکه راه اندازی پروژه انرژی 100 درصد بدون کربن را رهبری میکند، افتخار میکند.
در اخبار منتشر شده آمده است که لهستان کشوری با بیشترین وابستگی به زغال سنگ در اتحادیه اروپا (EU) بوده و تقریباً 70 درصد تولید برق خود را از زغال سنگ تأمین میکند، قیمت برق به دلیل افزایش هزینههای آلاینده افزایش یافته است.