خطر خشکسالی هنوز هم ولایت غور را تهدید می‌کند

شفقناافغانستان-مسئولین اداره زراعت و مالداری با وجود میزان مطلوب بارش‌های سال جاری در ولایت غور آن را کافی ندانسته و می‌گویند خطر خشکسالی هنوز این ولایت را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان، محمد یونس کمالی، آمر ترویج ریاست زراعت و مالداری غور ابراز امیدواری می‌کند که تا پایان فصل بارندگی، خطرات خشک‌سالی در این ولایت رفع شود و کشاورزان و دامداران بتوانند در سال آینده «حاصلات خوب» داشته باشند.

به گفته‌ی او، سال گذشته تا پایان فصل بارندگی، ۱۴۵ ملی متر باران باریده بود که کشاورزان و باغداران از خشک‌سالی شدید متضرر شدند.

تاکنون میزان بارش‌ها به ۱۳۰ ملی‌متر رسیده است که حد قابل قبول آن ۲۵۰ ملی‌متر می‌باشد.

با این حال محمد موسی، از کشاورزان در ولایت غور از میزان بارش برف و باران در زمستان امسال ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید که سال آینده یک سال پر باری برای آنان خواهد بود.

او گفته است: «امسال در ولایت غور زیاد برف باریده، ان‌شاءالله سال نو یک سال خوبی برای دهقانان و مالداران خواهد بود، چون که کشت و کار ما بستگی به بارش برف و باران دارد».

آگاهان امور کشاورزی در ولایت غور نیز نسبت به رفع خشک‌سالی در این ولایت خوشبین هستند.

محمد جمعه متین، از آگاهان امور کشاورزی در ولایت غور می‌گوید، امسال در فصل زمستان برف کافی باریده است و این امر می‌تواند سبب تقویت آب‌های زیر زمینی شود.

به گفته‌ی او، حکومت فعلی باید برنامه‌های مؤثری را برای افزایش فرآورده‌های کشاورزی، باغداری و دامداری اجرا کند تا زراعت و مالداری به خودکفایی برسند و مردم از فقر و گرسنگی نجات یابند. غور در غرب افغانستان از ولایات کوهستانی و سردسیر است که اکثر ساکنان آن زراعت‌پیشه هستند و از این طریق امرار معیشت می‌کنند.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار