شفقنا افغانستان- برنامه کمکهای بینالمللی جانیتر «johanniter international Assistance» گفته است که با تسلط دوباره طالبان، بسیاری از دستاوردهای سالهای گذشته برای غیرنظامیان نابود شده است.
به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، این نهاد امروز گفته است که سیستم صحی افغانستان به دلیل توقف کمکهای توسعه بینالمللی و انزوای اقتصادی، به وضعیت ۲۰ سال پیش بازگشته است.
هولگر واگنر، رییس برنامه کمکهای بینالمللی جانیتر، گفته است که ۷۰ درصد هزینههای مراقبتهای صحی اولیه مردم در سالهای گذشته توسط جامعه بینالمللی تامین میشد که با قطع آن، دیگر حقوق کارمندان پرداخت نمیشود، دوا و تجهیزات تهیه نمیشود و تأمین امکانات صحی امکانپذیر نیست.
واگنر میافزاید: «این عرضه کمکهای اولیه ضعیف اکنون با یک وضعیت انسانی دراماتیک بیسابقه روبهرو میشود، بهخصوص کودکان – اگر زنده بمانند – رشد آنها مختل خواهد شد و عواقب مرگباری برای جامعه آینده کشور خواهد داشت.»
این نهاد از ادامه و گسترش کار خود در زمینه ارایه خدمات صحی در افغانستان اطمینان داده است.
اظهارات این نهاد بینالمللی که مقرش در آلمان است، در حالی مطرح میشود که با قدرتگیری دوباره طالبان، سیستم صحیکشور با فروپاشی مواجه شده است.