شفقنا افغانستان – وزارت خارجهی طالبان از دیدار معین سیاسی این وزارت با عصمتالله ارگاشف، نمایندهی ویژه رییسجمهور ازبکستان برای افغانستان خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان؛ به گفتهی این وزارت، شيرمحمد عباس استانکزی در این دیدار از نماینده ازبکستان خواسته تا مقدار تولید برق را به میزانی که میان دو کشور توافق شده است، برساند.
حافظ ضیاء احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان در رشتهتوییتی به نقل از استانکزی نوشته که کمبود برق وارداتی، مشکلاتی را در کابل و شماری از ولایتها به بار آورده است.
استانکزی از جانب ازبکستان خواسته است که مقدار برق را به میزانی که میان دو کشور توافق شده است، برساند.
بهگفتهی معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، ارگاشف مشکل یادشده را پذیرفت و افزوده که با وزارت برق ازبکستان در این مورد صحبت کرده است.
نمایندهی ویژه ازبکستان گفته است که مسئولان برق این کشور دلیل کاهش برق صادراتی به افغانستان را کمبود تولید برق در ازبکستان با فرارسیدن زمستان و همچنین برخی مشکلات فنی خواندهاند.
وی گفته است که مقدار برق صادراتی به افغانستان نسبتا افزایش یافته است و تلاش میشود بیشتر شود.
افغانستان به برق وارداتی از کشورهای همسایهی خود متکی است.
اخیرا برق وارداتی از ازبکستان به افغانستان قطع شده است و در حال حاضر کابل پایتخت و ۱۱ ولایت با کمبود جدی برق مواجه شدهاند.
برخی منابع میگویند که برق ازبکستان بهدلیل عدم پرداخت بدهی قطع شده است.
افغانستان ماهها قبل حدود ۱۰۰ میلیون دالر از کشورهای همسایهی خود بهخاطر هزینهی برق بدهکار بود. روشن نیست که برشنا چه مقدار از این بدهی را پرداخت کرده است. محدودیت بانکی چالش سد راه پرداخت پول برق دانسته میشود.