شفقنا افغانستان – فارغان دانشکده طب معالجوی دانشگاه کابل در واکنش به تصمیم اخیر اداره ملی امتحانات طالبان مبنی بر مشخص نشدن زمان آزمون شورای طبی از فارغان دختر، از این شورا خواستهاند تا آزمون دختران را پیش از آزمون پسران برگزار کند.
به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان؛ این فارغان روز یکشنبه، ۲۳ دلو، با ارسال نامهای به شورای طبی و اداره ملی امتحانات زیر کنترل طالبان که یک نسخه آن را در اختیار رسانهها قرار گرفته، این خواست را مطرح کردهاند.
در این نامه نوشته شده است که شورای طبی افغانستان و اداره ملی امتحانات در فیصلههای خود جوانب و شرایط مختلف کشور را در نظر داشته و موجب ایجاد اضطراب و افسردهگی کدرهای کشور نشوند.
این فارغان افزودهاند: «در تعلیمات و فرهنگ اسلامی و افغانی ما، هیچگاه این را صلاح نمیبینیم که به ناموس ما به چشم بد دیده شود و هیچ زمانی هم دوست نداریم که در موجودیت داکتر صاحبان اناث، خواهران، مادران و خانمهای ما را مردها تداوی کنند.»
به گفته آنان، بهتر این است که زنان را داکتران زن تداوی کند.
در نامه همچنان علاوه شده است: «حاضر هستیم و فیصله ما بر همین است که در کنار همکاری با هر دو نهاد فوق و ادای امانت برادری مسلمانی و به پاس زحمات هفتساله خواهران ما، از نوبت امتحان خود بگذریم و اجازه بدهیم در ابتدا از خواهران ما به تاریخ ۲۹ دلو امتحان اخذ گردد و سپس از ما.»
این در حالی است که اداره امتحانات تحت مدیریت طالبان اعلام کرده که قرار است امتحان شورای طبی (Exit Exam) از فارغان مرد رشتههای طبی به تاریخ ۲۹ دلو سال روان اخذ شود.
این شورا افزوده است که مرحله اول برای مردان به تاریخ ۲۹ دلو سال روان برگزار خواهد شد و تاریخ برگزاری آزمون برای زنان بعداً اعلام خواهد شد.
گفتنی است که در گذشته آزمون شورای طبی برای زنان و مردان همزمان برگزار میشد.
پس از رویکارآمدن طالبان در افغانستان، این گروه محدودیتهای زیادی را بر حق آموزش، تحصیل و کار زنان در موسسههای داخلی و خارجی وضع کرده است.