گزارشگران بدون مرز: افغانستان از خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران است

شفقنا افغانستان- سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که ویتنام، روسیه و افغانستان از جمله‌ی خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران هستند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، این سازمان امروز (یک‌شنبه، ۱۰ جدی) با نشر گزارشی گفته است که طالبان در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲۱ خبرنگار را زندانی کرده‌اند و سه خبرنگار هنوز در زندان این گروه به‌سر می‌برند.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، رسانه‌های مستقل را سرکوب کرده‌اند و خبرنگاران را به اتهام «جاسوسی» بازداشت می‌کنند.

بر اساس گزارش این سازمان، در ویتنام رسانه‌ها باید دستورات حزب «وحدا» را اجرا کنند.

این سازمان گفته است که در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۴۳ خبرنگار در ویتنام دست‌کم برای ۴۸ ساعت زندان را تجربه کرده‌اند و در حال حاضر ۳۶ خبرنگار در این کشور در زندان هستند.

گزارشگران بدون مرز گفته است که خبرنگاران زندانی در ویتنام شامل ۲۰ وبلاگ‌نویس مانند «نگوین لان تانگ» می‌شود که در اپریل ۲۰۲۳ به اتهام «تبلیغات ضددولتی» به هشت سال زندان محکوم شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که در روسیه، در فضای خصمانه نسبت به رسانه و کارکنان رسانه‌های مستقل، ۳۴ خبرنگار در ۱۲ ماه گذشته بازداشت شده‌اند که ۲۹ نفر آنان همچنان در زندان هستند.

این نهاد گفته است که خبرنگاران زندانی در روسیه شامل ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال، آلسو کورماشیوا و خبرنگار رادیو آزادی در پراگ می‌شوند.

بر اساس گزارش این نهاد، خبرنگار وال استریت ژورنال که شهروند امریکا است، به اتهام جاسوسی در روسیه زندانی شده و خبرنگار رادیو آزادی که شهروندی امریکایی و روسی دارد به‌عنوان «عامل خارجی» بازداشت و زندانی شده است.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار