شفقناافغانستان- رییس جمهور آمریکا تاکید کرد: اولین فضانوردان غیرآمریکایی که قدم روی ماه میگذارند، از ژاپن خواهند بود.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ فرانس۲۴ نوشت: این پیشنهاد به ژاپن – فرصتی که بسیاری از کشورها مدتهاست رویای آن را در سر میپرورانند – به عنوان بخشی از سفر دولتی فومیو کیشیدا، نخستوزیر ژاپن به آمریکا ارائه شد.
بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی با کیشیدا گفت: «دو فضانورد ژاپنی به مأموریتهای آمریکایی آینده خواهند پیوست و اولین غیرآمریکایی خواهند بود که روی ماه فرود میآیند».
کیشیدا از این خبر به عنوان یک دستاورد بزرگ استقبال و اعلام کرد که ژاپن در ازای آن یک مریخ نورد برای این برنامه تامین خواهد کرد.
برنامه آرتمیس ناسا به دنبال بازگرداندن انسان ها به ماه برای اولین بار در بیش از ۵۰ سال گذشته و ایجاد حضور پایدار در ماه قبل از ماموریت های احتمالی به مریخ است. بین سالهای ۱۹۶۹ و ۱۹۷۲، برنامه آپولو ایالات متحده شاهد سفر ۱۲ آمریکایی – که همگی مردان سفیدپوست بودند – به روی ماه بود.
ناسا قبلا اعلام کرده بود که برنامه آرتمیس اولین زن و اولین فرد رنگین پوست را روی ماه خواهد دید. رئیس ناسا در ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، گفت: «آمریکا دیگر به تنهایی روی ماه راه نخواهد رفت؛ دیپلماسی برای اکتشاف خوب است. و اکتشاف هم برای دیپلماسی خوب است».
گفتنی است اولین ماموریت برای بردن فضانوردان به سطح ماه، آرتمیس ۳، برای سال ۲۰۲۶ برنامه ریزی شده است. در همین حال، چین هم اعلام کرده است که می خواهد انسان ها را تا سال ۲۰۳۰ روی ماه بفرستد.
این خبر را در فرانس۲۴ ببینید