شفقناافغانستان- سازمان صحی جهان میگوید که این نهاد از آغاز سال جاری میلادی تا کنون ۳۳۹ کارمند صحی را در افغانستان زیر سلطه طالبان آموزش داده است.
به گزارش شفقناافغانستان؛ این سازمان امروز چهارشنبه، ۳۰ عقرب، با نشر بیانیهای نگاشته است که ۱۵۴ تن این کارمندان زنان هستند.
براساس بیانیه، این نهاد بینالمللی تنها در ولایت هرات ۴۸ کارمند صحی را که نیمی از آنها زن بودند، در بخش مراقبتهای صحی و ارایه خدمات اولیه آموزش داده است.
در بیانیه تصریح شده است که کارمندان آموزشدیده شامل داکتران، متخصصین زنان و نرسها هستند.
داکتر حمیدالله عطایی، یکی از اشتراک کنندگان برنامه آموزشی سازمان صحی جهان در هرات گفته است: «مدیریت ارایه خدمات اولیه صحی زمانی که کادر صحی و تجهیزات محدود باشد، بسیار چالش برانگیز است، اما با مجموعه مهارتهای جدیدی که در طول آموزش به دست آوردم، به عملکردهای صحی خود اطمینان بیشتری دارم.»
حسیبه زاهدی ۲۳ ساله، از دیگر اشتراک کنندگان این برنامه آموزشی در هرات افزوده است که در یک جامعه سنتی مانند افغانستان، معمولاً مردان به دلیل دیدگاههای مذهبی به زنان کمکهای اولیه انجام نمیدهند.
با این حال، ادوین سنیزا سالوادور، نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان، گفته است که افغانها یک بحران گسترده بشری را تجربه میکنند.
گفتنی است که طی سه سال گذشته شهروندان کشور به دلیل کمبود کادر صحی و تجهیزات در مراکز صحی با چالشهای جدی روبهرو شدهاند.
پس از تسلط دوباره طالبان، شمار زیادی از متخصصین صحی به دلیل وضع محدودیتهای شدید از سوی این گروه مجبور به ترک کشور شدهاند.