شفقناافغانستان- نهادهای حقوق بشری در نامهای به دولت پاکستان، اخراج اجباری مهاجران افغان را نقض صریح قوانین بینالمللی و تعهدات این کشور دانسته و از دولت اسلامآباد خواستهاند تا این روند را فوراً متوقف کند.
به گزارش شفقناافغانستان؛ در نامهای که روز یکشنبه، ۷ حوت، به وزارت خارجه پاکستان ارسال شده است، تاکید شده که بسیاری از افغانها، بهویژه فعالان حقوق بشر، به دلیل خشونت و سرکوبهای شدید در افغانستان، به پاکستان پناه بردهاند. نهادهای حقوق بشری به شدت از بازداشت، اخراج اجباری و هزینههای گزاف برای دریافت ویزه انتقاد کرده و این اقدامات را فشار مضاعفی بر مهاجران افغان دانستهاند.
در این نامه، همچنین از اقدامات نگرانکنندهای مانند بازداشت و اخراج اجباری مدافعان حقوق بشر، زنان باردار، کودکان و سالمندان توسط نیروهای پولیس پاکستان یاد شده است. نهادها اذعان دارند که حتی افرادی که دارای ویزههای قانونی برای اقامت در پاکستان هستند، در معرض خطر اخراج قرار دارند.
این نهادها همچنین نگرانی خود را از وضعیت زنان و دختران مهاجر افغان در زندانهای پاکستان که با “خشونت مبتنی بر جنسیت” مواجه هستند، ابراز کردهاند. آنها از دولت پاکستان و جامعه جهانی خواستهاند تا این روند را متوقف کرده و حمایتهای قانونی و تضمینهای لازم برای زنان و دختران مهاجر افغان را فراهم کنند.
در حالی که دولت پاکستان به پناهجویان افغانستان مهلت داده تا تا پایان ماه مارچ سال جاری میلادی این کشور را ترک کنند، نهادهای حقوق بشری بر رعایت قوانین بینالمللی و حفظ حقوق پناهجویان تاکید کردهاند و خواهان توقف اخراجهای اجباری شدهاند.