گرد و غبار سمی مریخ، تهدیدی جدی برای مأموریت‌های آینده فضانوردان

شفقناافغانستان- تحقیقات جدید نشان می دهد که گرد و غبار سمی در مریخ، ماموریت آینده به سیاره سرخ را برای فضانوردان بسیار خطرناک کرده و لزوم اقدامات احتیاطی را دو چندان می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ سی‌ان‌ان نوشت: بر اساس مطالعه‌ای که ماه گذشته در مجله «GeoHealth» منتشر شد، موادی مانند سیلیس، گچ، پرکلرات‌ها و اکسیدهای آهن نانوفاز موجود در گرد و غبار مریخ می‌توانند اثرات تهدیدکننده‌ای برای اعضای یک مأموریت احتمالی به مریخ داشته باشند.

جاستین وانگ، یکی از نویسندگان این مطالعه، دانشجوی پزشکی در دانشکده پزشکی کک در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفت: بزرگترین خطر خطر برای ریه های فضانوردان است. از آنجایی که گرد و غبار بسیار ریز است، انتظار می رود که در ریه های فضانوردان باقی بماند و مقداری از آن در جریان خون جذب شود.

فضانوردان در حال حاضر نیز به دلیل قرار گرفتن در معرض تشعشعات در پروازهای فضایی در معرض خطر فیبروز ریوی هستند و بسیاری از خطرات از جمله سیلیس و اکسیدهای آهن می توانند این خطرات را دوچندان کنند.

وانگ همچنین بر این نگرانی تاکید کرد که پرکلرات ها – ترکیبات شیمیایی که در سطوح سمی در خاک مریخ شناسایی شده اند – می توانند باعث اختلال عملکرد تیروئید و کم خونی آپلاستیک شوند – وضعیتی که در آن بدن تولید سلول های خونی کافی را متوقف می کند.

بر اساس این مطالعه، با توجه به مدت زمان لازم برای بازگشت از مریخ به زمین و همچنین تاخیر در برقراری ارتباط با سیاره زمین، نکته کلیدی جلوگیری از قرار گرفتن در معرض گرد و غبار از طریق فیلتراسیون، تمیز کردن کابین و استفاده از دستگاه‌های دافعه الکترواستاتیکی است.

با اینکه گردوغبار و سمی بودن سطح مریخ تنها یکی از مشکلات سفر به این سیاره سرخ است اما مطالعه جدید نشان می‌دهد گردوغبار سمی نمی‌تواند مانعی برای سفر فضانوردان به مریخ باشد.

این خبر را در سی‌ان‌ان ببینید

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار