پاکستان بیش از 11 هزار مهاجر افغان را پیش از ضرب‌الاجل اخراج کرد

شفقنا افغانستان – رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که در جریان هفته جاری، ۱۱ هزار و ۳۷۱ نفر از اتباع افغانستان از پاکستان اخراج شده‌اند.

به گزارش شفقنا افغانستان؛ روزنامه «اکسپرس تریبون» روز چهارشنبه، ۲۰ حمل ۱۴۰۴، اعلام کرد که تنها در روز گذشته، ۳ هزار و ۶۶۹ نفر از طریق گذرگاه مرزی تورخم به افغانستان بازگردانده شده‌اند. این رسانه در ادامه گزارش داد که روز سه‌شنبه، ۲ هزار و ۴۴۲ نفر به‌صورت داوطلبانه به اردوگاه لندی کوتل مراجعه کرده‌اند تا مقدمات بازگشت خود به افغانستان را فراهم کنند.

بر اساس این گزارش، ۱ هزار و ۴۲۷ نفر دیگر که در شهرهای مختلف پاکستان بازداشت شده بودند، به گذرگاه تورخم منتقل و از آنجا اخراج شده‌اند. دولت پاکستان پیش‌تر روز ۱۰ اپریل (۲۱ حمل) را به‌عنوان آخرین مهلت برای بازگشت اجباری دارندگان «کارت شهروندی افغانستان» (ACC) تعیین کرده بود، اما عملیات اخراج گسترده پیش از فرا رسیدن این ضرب‌الاجل آغاز شده است.

این اقدام پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به اخراج اجباری پناهجویان افغان هشدار داده و خواستار توقف آن شده‌اند. با این حال، دولت پاکستان به این روند ادامه داده و توجه چندانی به این درخواست‌ها نشان نداده است.

در همین حال، هزاران نفر از اتباع افغانستان که پس از تسلط طالبان بر این کشور در اوت ۲۰۲۱ به امید رسیدن به کشورهای غربی به پاکستان پناه برده بودند، اکنون با خطر اخراج اجباری و بازداشت احتمالی توسط طالبان مواجه هستند. این وضعیت نگرانی‌های جدی را درباره سرنوشت این افراد برانگیخته است.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار