شفقناافغانستان – دولت جاپان اعلام کرد که مبلغ سه میلیون دلار برای حمایت از برنامههای آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد به منظور کمک به پناهجویان افغان در پاکستان اختصاص خواهد داد. این کمک مالی در زمینههای مختلفی از جمله ارائه خدمات بهداشتی، فراهم کردن اسناد هویتی و مقابله با خشونتهای مبتنی بر جنسیت برای پناهندگان افغان مصرف خواهد شد.
به گزارش شفقناافغانستان؛ این کمک، که از بودجه تکمیلی جاپان تأمین میشود، به تقویت تلاشهای آژانس پناهندگان سازمان ملل برای ارائه کمکهای حیاتی به افغانها در پاکستان کمک خواهد کرد. به گفته مقامات جاپانی، این مبلغ به تأمین خدمات بهداشتی اولیه بهویژه برای زنان و همچنین آموزشهای مهارتی برای بهبود معیشت پناهجویان اختصاص خواهد یافت.
جاپان، که در سال گذشته در رتبه هفتم بزرگترین تأمینکنندگان بودجه برای آژانس پناهندگان سازمان ملل قرار داشت، از سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۱۴.۵ میلیون دلار برای حمایت از پناهجویان افغان در پاکستان تخصیص داده است.
این کمک مالی در شرایطی ارائه میشود که موج اخراج افغانها از پاکستان همچنان ادامه دارد. در سه هفته اخیر، بیش از ۸۰ هزار افغان از پاکستان اخراج شدهاند و بسیاری از آنها بدون آمادگی لازم و در شرایط دشوار به افغانستان بازگشتهاند. این افراد اغلب در کمپهای موقت و بدون دسترسی به خدمات اولیه زندگی میکنند.
بازگشت این پناهجویان به افغانستان، به ویژه در شرایط کنونی که این کشور با بحرانهای انسانی و اقتصادی شدید دست و پنجه نرم میکند، نیازمند حمایت فوری و کمکهای بشردوستانه است.