شفقناافغانستان – وزارت داخله پاکستان اعلام کرده است که تمامی مهاجران افغان دارای مدارک ثبتشده، باید حداکثر تا تاریخ ۹ سرطان (۳۰ جون) خاک این کشور را ترک کنند؛ در غیر اینصورت، دولت پاکستان روند اخراج رسمی آنها را آغاز خواهد کرد.
به گزارش شفقناافغانستان؛ این هشدار را طلال چودهری، وزیر امور داخله در دولت پاکستان، روز جمعه، ۵ ثور، طی گفتوگویی با شبکه خبری «جیونیوز» مطرح کرد.
بر پایه این گزارش، فاز دوم روند بازگرداندن مهاجران که پیشتر شامل دارندگان کارت شهروندی افغان (ACC) میشد، در پایان ماه حمل به اتمام رسیده و تمرکز فعلی دولت بر بازگشت دارندگان کارت PoR (اثبات ثبتنام) قرار دارد.
در واکنش به این تصمیم، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ابراز نگرانی کرده است. قیسراحمد افریدی، سخنگوی این نهاد، تأکید کرده که هرگونه بازگشت باید داوطلبانه باشد، نه اجباری.
افریدی هشدار داده است که در میان مهاجران ثبتشده، افرادی چون مقامهای پیشین دولتی، فعالان مدنی، هنرمندان و نخبگان علمی حضور دارند که در صورت بازگشت اجباری، ممکن است با تهدیدات جدی امنیتی مواجه شوند.