شفقناافغانستان– کمیسیون رسیدگی به مشکلات مهاجران تحت اداره طالبان اعلام کرد که تنها در یک روز، بیش از ۴ هزار مهاجر افغان از سوی ایران و پاکستان بهصورت اجباری به افغانستان بازگردانده شدند.
به گزارش شفقناافغانستان؛ براساس گزارش منتشرشده از سوی این کمیسیون در روز جمعه، ۱۹ ثور، در تاریخ ۱۸ ثور مجموعاً ۴ هزار و ۱۳۵ مهاجر از مسیر گذرگاههای تورخم، اسپینبولدک، اسلامقلعه و پل ابریشم وارد کشور شدهاند. در این میان، ۲ هزار و ۶۲۷ نفر از خاک پاکستان و ۱ هزار و ۵۰۸ تن دیگر از ایران اخراج شدهاند.
به گفته مقامهای طالبان، از مجموع این مهاجران، دستکم ۷۴۵ نفر از کابل به ولایات مختلف از جمله غزنی، لوگر، خوست، پکتیا، پکتیکا، بغلان، تخار، بلخ، جوزجان و قندوز انتقال داده شدهاند.
شایان ذکر است که در روز چهارشنبه نیز ۴ هزار و ۹۷۸ مهاجر افغان در یک موج مشابه از سوی کشورهای همسایه اخراج شده بودند؛ روندی که همچنان ادامه دارد و نگرانیهای جدی درباره آینده معیشتی و وضعیت حقوق بشری مهاجران بازگشتی در پی دارد.
این در حالیست که اخراج دستهجمعی مهاجران در شرایطی صورت میگیرد که افغانستان با بحرانهای اقتصادی، امنیتی و بیکاری مواجه است و هیچ برنامه روشن و مؤثری از سوی طالبان برای ادغام این جمعیت بازگشتی ارائه نشده است. ادامه این روند میتواند منجر به تشدید بیثباتی اجتماعی، افزایش فقر و در درازمدت، موج تازهای از مهاجرتهای غیرقانونی به سایر کشورها شود.