شفقناافغانستان – وزارت امور مهاجران و عودتکنندگان طالبان اعلام کرد که ۱۱۹ شهروند افغان که در زندانهای پاکستان نگهداری میشدند، آزاد و روز دوشنبه از طریق گذرگاه مرزی اسپینبولدک وارد افغانستان شدهاند.
به گزارش شفقناافغانستان؛ براساس اعلام رسمی این وزارت، افراد آزادشده در مناطق مختلف پاکستان به اتهام اقامت غیرقانونی بازداشت شده و بین یک تا پنج روز را در بازداشت سپری کردهاند. مقامات طالبان میگویند بازگشت این افراد در هماهنگی با مقامهای پاکستانی صورت گرفته است.
آمارهای رسمی نشان میدهد که تنها در هفته اخیر، صدها مهاجر افغان از زندانهای پاکستان آزاد شدهاند. این در حالی است که همزمان با افزایش فشارهای سیاسی و امنیتی در پاکستان، روند اخراج مهاجران غیرقانونی افغان با شدت بیشتری ادامه دارد؛ آماری که حاکی از بازگشت بیش از ۱۲۰ هزار مهاجر تنها طی یک ماه گذشته است.
این در حالیست که ادامه موج اخراج مهاجران افغان از پاکستان، چالشهای جدیدی را برای نهادهای داخلی افغانستان در زمینه اسکان، خدمات و امنیت ایجاد کرده است. از سوی دیگر، عدم ایجاد راهکارهای مشترک و بلندمدت میان اسلامآباد و کابل، بحران مهاجرت را وارد مرحلهای فرسایشی و نگرانکننده کرده است.