شفقناافغانستان – براساس گزارش رسانههای پاکستانی، مقامهای اداره تحقیقات فدرال (FIA) این کشور متهم شدهاند که گذرنامههای جعلی را صدور کرده و به ۴۱ شهروند افغانستان تحویل دادهاند.
به گزارش شفقناافغانستان؛ طبق گزارش منتشر شده روز شنبه، ۳ جوزا، این افراد با استفاده از مدارک جعلی به عربستان سعودی سفر کرده و از زمان ورود به آن کشور دیگر بازنگشتهاند.
این افراد در سال ۲۰۲۳ از طریق فرودگاه بینالمللی سیالکوت به عربستان سفر کردهاند. مقامات پاکستانی اعلام کردهاند که تمامی این افراد به دلیل استفاده از مدارک جعلی برای خروج از کشور، تحت تعقیب قانونی قرار گرفتهاند.
هویت این ۴۱ شهروند افغانستانی که به صورت غیرقانونی به عربستان مسافرت کردهاند، هنوز افشا نشده است.
این موضوع آخرین نمونه از پدیدهای است که در سالهای اخیر رو به افزایش است. استفاده از مدارک هویتی جعلی توسط شهروندان افغانستان برای دسترسی به فرصتهای شغلی در کشورهای خارجی.
این در حالیست که صادرات گذرنامههای جعلی و دسترسی غیرقانونی به کشورهای ثروتمند منطقه، نشانهای از گسترش شبکههای قاچاق مدارک و ضعف نظام کنترلی مرزی است. این نوع پدیدهها نه تنها به امنیت ملی کشورها لطمه میزند، بلکه مشروعیت دولتهای محلی را نیز زیر سؤال میبرد.
از سوی دیگر، این اتفاق نشاندهنده فشار شدید اقتصادی است که شهروندان افغانستان برای یافتن معیشت در بیرون از کشور به خطر میاندازند. فشاری که در سایه ناپایداری سیاسی و انسانی افغانستان، هر روز بیشتر میشود.