شفقناافغانستان– سازمان عفو بینالملل روز سهشنبه، ۱۷ سرطان، در واکنش به قطعنامه سازمان ملل متحد درباره افغانستان، از وضعیت نگرانکننده پناهندگان افغان در کشورهای همسایه، بهویژه ایران و پاکستان خبر داد.
به گزارش شفقناافغانستان؛ در بیانیه این سازمان آمده است که پناهجویان افغان با بدرفتاری، بازداشت و اخراج اجباری مواجه هستند، در حالی که دسترسی این افراد به حمایتهای بشردوستانه روز به روز کاهش مییابد.
عفو بینالملل هشدار داد که تشدید روند بازگرداندن مهاجران افغان به کشورشان بدون تضمین امنیت و زندگی مناسب، میتواند پیامدهای جبرانناپذیری برای حقوق بشر و سلامت این افراد داشته باشد.
این در حالی است که ایران و پاکستان در ماههای اخیر اقدامات گستردهای را برای بازداشت و اخراج مهاجران افغان انجام دادهاند، در حالی که دولتهای این کشورها تاکنون واکنش چندانی به نگرانیهای بینالمللی نشان ندادهاند.
این گزارش نشان میدهد که فشارهای امنیتی و اقتصادی در کشورهای همسایه، منجر به تشدید سیاستهای تبعیضآمیز نسبت به پناهندگان افغان شده است. ضرورت دارد که سازمان ملل و نهادهای بینالمللی نقش خود را در حمایت از حقوق این افراد تقویت کنند و اقداماتی جهت جلوگیری از اخراجهای غیرقانونی و فراهم کردن محیطی امن برای پناهندگان انجام دهند.