فروپاشی نظام صحی افغانستان در زیر سلطه طالبان؛ «از افزایش امراض غیرواگیر تا افزایش بیماری‌های روانی» /گزارش شفقنا افغانستان

شفقنا افغانستان – نظام صحی افغانستان پس از تسلط دوباره طالبان از هم فروپاشید و دسترسی شهروندان به خدمات صحی به صورت چشم‌گیر کاهش یافت؛ امری منجر به افزایش بیماری‌های مزمن، از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های ریوی شده است.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، سیاست‌های تبعیض‌آمیز، سرکوبگرانه و محدودکننده طالبان، در کنار فقر شدید، بحران بیکاری و کاهش دسترسی به خدمات باعث شده است که بیماری‌های روانی نیز در افغانستان افزایش بی‌پیشنه پیدا کند.

طالبان با گذشت بیش از چهار سال، نه تنها نظام صحی افغانستان را احیا نکرده‌ و دسترسی به خدمات را بهبود نداده‌اند، بلکه باعث فروپاشی بیشتر نظام صحی و دشواری بیشتر در دسترسی به خدمات شده‌اند.

این گروه در این مدت دستورات متعددی صادر کرده است که دسترسی شهروندان، به ویژه زنان و دختران را به خدمات صحی محدود می‌کند.

از جمله این دستورات، ممنوعیت درمان بیماران زن توسط پزشکان مرد و منع سفر بدون محرم مرد زنان به مراکز صحی، شفاخانه‌ها و کلینیک‌ها است.

طالبان همچنین بر کار پزشکان زن نیز محدودیت‌های شدید وضع کرده‌اند؛ از جمله این که آنان باید به محل کار همراه با یک محرم مرد حضور یابد و این محرم نیز باید از سوی طالبان تایید و سپس برایش «کارت محرم» صادر شود.

این دستورات قرن حجری باعث شده است که جان مردم افغانستان بیشتر به خطر بیفتد و میزان مرگ‌ومیر و بیماری‌ها به صورت بی‌سابقه افزایش یابد.

«افزایش مرگ براثر بیماری‌های غیرواگیر»

سازمان جهانی صحت به تازگی گزارش داده است که بیماری‌های غیرواگیر در افغانستان افزایش یافته و بار سنگینی را بر سیستم صحی شکننده این کشور تحمیل کرده است.

در گزارش این نهاد آمده است که مرگ براثر بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی ۴۳ درصد مرگ‌ومیر در افغانستان را تشکیل می‌دهند.

این نهاد پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی این رقم به ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.

سازمان جهانی صحت گفته است که بیماری‌های قلبی-عروقی به‌ تنهایی سالانه جان بیش از ۴۰ هزار نفر را در افغانستان می‌گیرد و این کشور را در میان کشورهایی با بالاترین نرخ مرگ‌ومیر قرار داده است.

طبق گزارش سازمان جهانی صحت، سرطان نیز یکی از چالش‌های جدی، به‌ویژه در میان زنان افغانستان است.

این نهاد گفته است که سرطان سینه و دهانه‌ی رحم در میان سه سرطان شایع در افغانستان قرار دارند.

سازمان جهانی صحت افزوده است که بیشتر بیماران تنها در مراحل پیشرفته (مرحله‌ی سه یا چهار) به داکتر مراجعه می‌کنند، زمانی که درمان اثربخشی بسیار کم‌تری دارد.

«افزایش بیماری‌های روانی»

بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی صحت، از هر پنج نفر در افغانستان، یک نفر با یک اختلال روانی زندگی می‌کند.

این نهاد گفته است که سلامت روان یکی از فوری‌ترین، اما نادیده گرفته‌ شده‌ترین چالش‌ها در افغانستان است.

سازمان جهانی صحت افزوده است که سال‌ها درگیری، بلایای طبیعی و جابه‌جایی، اثرات عمیق روانی در افغانستان برجای گذاشته‌اند.

این نهاد افزوده است که به‌ویژه خانواد‌ه‌هایی که از ایران و پاکستان اخراج شده‌اند، درگیر بیماری‌های روانی هستند و سال پیش نیمی از آنان گفته‌اند که دچار اختلالاتی مانند اضطراب، افسردگی یا استرس بوده‌اند.

سازمان جهانی صحت گفته است با وجود این‌که سلامت روان یک نیاز فوری در افغانستان است، اما شفاخانه‌های ولایتی و سایر مراکز صحی این کشور هنوز فاقد خدمات سلامت روان هستند و بسیاری از بیماران بدون مراقبت باقی مانده‌اند.

پیش از این نیز نهادهای بین‌المللی از افزایش بیماری‌های روانی در میان مردم افغانستان، به‌ویژه در میان زنان و دختران گزارش داده بودند.

بر اساس این گزارش‌ها، سیاست‌های تبعیض‌آمیز و محدودیت‌های طالبان باعث شده است که بسیاری از زنان، دختران و جوانان افغا‌نستان دچار ناامیدی و گرفتار انواع بیماری‌های روانی شوند.

میزان خودکشی ناشی از اختلالات روانی در نیز چهار سال اخیر در افغانستان افزایش یافته و اغلب قربانیان زنان، دختران و مردان جوانی هستند که سیاست‌های طالبان مانع رسیدن آنان به آرزوهای شان شده و در نهایت جان شان را گرفته است.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار