شفقنا افغانستان – دهها خانواده مهاجر افغان در اسلامآباد با برگزاری نشستی اعتراضی خواستار تسریع در روند بررسی پروندههای پناهندگی خود شدند. آنان هشدار دادهاند که بازگشت به افغانستان برایشان خطرناک است و نیاز فوری به حمایت جامعه جهانی دارند.
به گزارش شفقنا افغانستان، ضیا فیض، یکی از برگزارکنندگان این تجمع، گفته است: «از حمل ۱۴۰۱ چندین بار تظاهرات کردهایم. من سه سال در زندان بودم و اکنون از سنبله ۱۴۰۴ دوباره تجمع پارک آرژانتین را ادامه میدهم. خواست بیش از ۴۰۰ خانواده این است که عدالت و حقوق انسانی برابر به ما داده شود و نهادهای بینالمللی در برابر بیتوجهی و ناکارآمدی خود پاسخگو باشند.» او تأکید کرده است که این تجمع تا زمان تحقق خواستهها ادامه خواهد یافت.
حسینه رفیع، یکی دیگر از شرکتکنندگان، گفته است که گرمای اسلامآباد، بارانها و بیسرپناهی، زندگی آنان را با مشکلات جدی روبهرو کرده است. او افزوده است: «دو ماه است که اینجا هستم، وضعیت روانی و جسمی ما روزبهروز بدتر میشود، اما برای بهدست آوردن حقوق انسانی خود مبارزه میکنیم. از سازمانهای بینالمللی حقوق بشری میخواهم هرچه سریعتر به مشکلات ما رسیدگی کنند.»
زرمینه حسینی، زن مهاجر دیگری که با کودکانش در پارک زندگی میکند، نیز گفته است: «از یکسو خوشحالم که همراه با کودکانم در این پارک از اخراج در امان هستم، اما از سوی دیگر شبهای گرم و بارانی بسیار سخت میگذرد و امکانات اولیه زندگی را نداریم. کودکانم به آموزش و زندگی بهتر نیاز دارند و هیچ نهادی تاکنون به درخواستهای ما گوش نداده است.»
شرکتکنندگان در این تجمع میگویند خواستههایشان انسانی و مطابق قوانین بینالمللی است. به دنبال افزایش دستگیری مهاجران افغان در پاکستان، شماری از آنان به پارکهای پایتخت پناه بردهاند و روز و شب را در شرایط دشوار در آنجا سپری میکنند. برخی نیز گفتهاند که صاحبخانههای پاکستانی تحت فشار پولیس از کرایهدادن خانه به آنان خودداری میکنند.