تشدید درگیری های طالبان و پاکستان؛ اسلام آباد خواستار اخراج سریع مهاجران افغان شد

شفقنا افغانستان- در پی تشدید درگیری‌های نظامی میان نیروهای طالبان و ارتش پاکستان، دولت اسلام‌آباد دستور اخراج سریع و گستردهٔ مهاجران افغانستان را صادر کرده است.

به گزارش شفقنا افغانستان؛ روز سه‌شنبه مقامات پاکستانی اعلام کردند که هیچ شهروندی حق پناه دادن به افغان‌های بدون ویزا را ندارد و تمام افراد فاقد مجوز اقامت باید فوراً کشور را ترک کنند. در همین راستا گذرگاه‌های مرزی تورخم و اسپین‌بولدک که دو روز پیش به دلیل تنش‌های امنیتی بسته شده بودند تنها برای عبور یک‌طرفهٔ مهاجران افغان به سمت خاک افغانستان بازگشایی شده‌اند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که صدها خانوادهٔ افغانستانی که در هفته‌های اخیر به دلیل تهدیدات امنیتی و فشارهای طالبان به پاکستان پناه برده بودند، اکنون در معرض بازگشت اجباری به شرایط نامشخص و پرخطر در افغانستان قرار گرفته‌اند. پیش از این وزیر دفاع پاکستان با لحنی تند خواستار «اخراج کامل و فوری تمام مهاجران افغان» شده بود و این سیاست را بخشی از «حفاظت از امنیت ملی» توصیف کرده بود.

این در حالیست که سیاست اخراج گستردهٔ پاکستان نه‌تنها نقض اصول بین‌المللی پناهندگی محسوب می‌شود بلکه نشان‌دهندهٔ استفاده از مهاجران به‌عنوان اهرم فشار در بحران نظامی با طالبان است. این رویکرد در حالی که بار انسانی آن بر دوش جامعهٔ آسیب‌پذیر افغان می‌افتد می‌تواند تنش‌های منطقه‌ای را چرخه‌ای خطرناک از انتقام و بازگشت اجباری تشدید کند.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار