ریچارد بنت از طالبان و پاکستان خواستار خویشتن‌داری در درگیری‌های مرزی شد

شفقنا افغانستان- ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان روز چهارشنبه ۲۳ میزان با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تلفات غیرنظامیان در درگیری‌های مرزی میان طالبان و نیروهای پاکستانی از هر دو طرف خواست تا به قوانین بین‌المللی پایبند بوده و از خویشتن‌داری کامل بهره ببرند.

به گزارش شفقنا افغانستان؛ او در پیامی در ایکس اعلام کرد: «از همه طرف‌ها می‌خواهم بیش‌ترین خویشتن‌داری را نشان دهند از غیرنظامیان محافظت کنند و به قوانین بین‌المللی پایبند باشند.»

این اظهارات در پی ادعای طالبان مبنی بر کشته شدن ۱۲ غیرنظامی و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر در پی حملات هوایی پاکستان به ولسوالی اسپین‌بولدک در قندهار مطرح شد. در مقابل رسانه‌های پاکستانی ادعا کردند که نیروهای امنیتی این کشور حمله طالبان در بلوچستان را دفع کرده و حدود ۲۰ جنگ‌جوی طالبان را کشته‌اند.

این در حالیست که درگیری‌های مرزی افغانستان و پاکستان در ماه‌های اخیر نه‌تنها بحران انسانی را تشدید کرده بلکه مشروعیت ادعای طالبان در حفظ امنیت ملی را نیز زیر سؤال برده است. سکوت جامعه جهانی در برابر تلفات غیرنظامی در حالی که سازمان ملل تنها به «درخواست خویشتن‌داری» بسنده می‌کند نشان‌دهنده فقدان مکانیسم‌های مؤثر بین‌المللی برای مقابله با بحران‌های منطقه‌ای است.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار