ریچارد بنت: آلودگی ناشی از جنگ در افغانستان تهدیدی جدی برای حقوق بشر است

شفقنا افغانستان- ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان روز شنبه (۳ عقرب ) هشدار داد که آلودگی گستردهٔ آب و خاک ناشی از فعالیت‌های نظامی و بقایای جنگی از جمله مهمات سمی و تجهیزات نظامی رهاشده سلامت میلیون‌ها شهروند افغان را به خطر انداخته است.

به گزارش شفقنا افغانستان؛ بنت در بیانیه‌ای که در چارچوب ارائه گزارش جدید سازمان ملل درباره وضعیت افغانستان منتشر شد تأکید کرد که این بحران زیست‌محیطی دیگر تنها یک چالش محیطی نیست بلکه «مسأله‌ای صریحاً حقوق‌بشری» محسوب می‌شود. او خواستار مستندسازی دقیق این آلودگی‌ها و پاسخگویی طرف‌های مسئول شد.

در همین راستا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در هشتادمین نشست شورای حقوق بشر این سازمان از جامعهٔ بین‌المللی درخواست کرد تا با اقدامات قانونی و فنی از جمله پاک‌سازی مناطق آلوده و جبران خسارات واردشده به محیط‌زیست به این بحران پاسخ دهد. گزارش سازمان ملل تأکید دارد که بقایای سمی جنگ از جمله مواد شیمیایی، مهمات منفجرنشده و زباله‌های خطرناک سال‌ها پس از پایان درگیری‌های نظامی همچنان در خاک و منابع آبی افغانستان باقی مانده و چرخهٔ خسارت را ادامه می‌دهند.

افغانستان که طی چهار دهه اخیر صحنهٔ درگیری‌های مداوم نظامی بوده امروز نه‌تنها با بحران‌های انسانی و اقتصادی بلکه با پیامدهای پایدار جنگ بر محیط‌زیست نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند.

این در حالیست که این گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که جنگ‌ها فراتر از خسارات نظامی و انسانی زیرساخت‌های اکولوژیک یک کشور را نیز برای نسل‌های آینده تخریب می‌کنند. عدم پاسخگویی بین‌المللی به این بحران نه‌تنها اصل حق به سلامت را نقض می‌کند بلکه باعث تداوم چرخهٔ فقر و ناپایداری در افغانستان خواهد شد.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار