شفقنا افغانستان – نصیراحمد فایق، نمایندهگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، با قدردانی از ریچارد بنت، گزارشگر ویژه این سازمان در امور حقوق بشر افغانستان، گفته است که گزارش او تصویر «روشن و عمیقاً نگرانکننده» از وضعیت مردم زیر حاکمیت طالبان ارایه میدهد.
به گزارش شفقنا افغانستان، فایق روز پنجشنبه، هشتم عقرب، در هشتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرده که افغانستان در مرکز یکی از شدیدترین بحرانهای حقوق بشری جهان قرار دارد.
او افزوده است که سرکوب سیستماتیک و تبعیضآمیز طالبان، تمامی سازوکارهای حمایت از حقوق بنیادین مردم افغانستان را از میان برده و هیچ نهاد پاسخگو و مستقل در کشور باقی نمانده است.
نمایندهگی افغانستان در سازمان ملل تأکید کرده که گزارش ریچارد بنت بهدرستی آزار و تبعیض جنسیتی را از ویژگیهای اصلی حاکمیت طالبان دانسته و آن را معادل «آپارتاید جنسیتی» توصیف میکند.
در این گزارش آمده است که زنان و دختران در افغانستان عملاً از زندهگی عمومی حذف شدهاند و از آموزش، کار و حتا آزادی رفتوآمد محروماند.
فایق همچنان گفته است که فروپاشی جامعه مدنی و رسانههای مستقل، همراه با کاهش کمکهای بینالمللی، شرایط انسانی در کشور را وخیمتر ساخته است. او هشدار داده که رنج اقلیتهای قومی و مذهبی، از جمله هزارهها، شیعیان و اسماعیلیها، رو به افزایش است و میلیونها شهروند، بهویژه خانوادههای تحت سرپرستی زنان، در فقر و بحران اقتصادی گرفتار ماندهاند.