مرکز خبرنگاران: دست‌کم 130 خبرنگار و کارمند رسانه در دو دهه اخیر در افغانستان کشته شدند

شفقنا افغانستان – مرکز خبرنگاران افغانستان گفته که از سال ۲۰۰۱ میلادی تا‌ کنون، بیش از ۱۳۰ خبرنگار و کارمند رسانه، از جمله ۲۰ زن، در افغانستان کشته شده‌اند.

به گزارش شفقنا افغانستان، این نهاد امروز (یک‌شنبه، ۱۱ عقرب) به مناسبت «روز جهانی پایان دادن به مصونیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران» در اعلامیه‌ای گفته است که فرهنگ معافیت از مجازات مانع تحقق عدالت برای اکثریت قربانیان شده است.

طبق اعلامیه، محدودیت‌ها و فشارها بر فعالیت‌های رسانه‌ای در افغانستان به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

این نهاد همچنین تأکید کرده است که در چهار سال گذشته در افغانستان تحت تسلط طالبان از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۱۵ اگست ۲۰۲۵، حداقل ۶۴۰ رویداد نقض حقوق خبرنگاران و کارمندان رسانه ثبت شده است.

براساس اعلامیه، این آمار شامل پنج کشته، از جمله دو کارمند رادیو و تلویزیون ملی تحت کنترل طالبان در رویداد منسوب به حمله نظامیان پاکستانی، و بیش از ۲۶۵ مورد بازداشت می‌شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان هشدار می‌دهد که کمپین‌های طالبان علیه خبرنگاران، به‌ویژه انتشار اطلاعات نادرست و بدنام‌سازی آنلاین فعالان رسانه‌ای خارج از کشور، تهدیدی جدی برای آزادی مطبوعات است.

این نهاد از طالبان خواسته است ضمن رعایت حقوق بنیادی خبرنگاران و رسانه‌ها، اقدامات لازم را برای تأمین عدالت برای قربانیان جرایم علیه خبرنگاران انجام دهد و دستوراتی که آزادی رسانه‌ها را محدود کرده‌اند، لغو شود تا خبرنگاران بتوانند به شکل آزاد و امن به اطلاع‌رسانی و بازتاب رویدادها ادامه دهند.

مرکز خبرنگاران افغانستان تأکید کرده است که معافیت از مجازات و افزایش فشارها بر رسانه‌ها پیامدهای زیان‌باری بر جامعه و توسعه کشور داشته و ادامه این وضعیت، بحران اعتماد عمومی و تضعیف آزادی بیان را تشدید می‌کند.

این در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، گفته است خبرنگاران در سراسر جهان در مسیر جست‌وجوی حقیقت با خطرهای روزافزون روبه‌رو هستند.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار