آصف درانی: طالبان توان مذاکره و بلوغ سیاسی ندارند و نشست‌های منطقه‌ای را نادیده می‌گیرند

شفقنا افغانستان- آصف درانی، نماینده پیشین پاکستان در امور افغانستان، با انتقاد از تصمیم طالبان برای عدم شرکت در نشست منطقه‌ای تهران، این اقدام را نشانه‌ای از نداشتن بلوغ سیاسی این گروه دانسته است.

به گزارش شفقنا افغانستان؛ درانی روز شنبه، ۲۲ قوس در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که خودداری طالبان از حضور در نشستی که با مشارکت مقام‌های ارشد کشورهای همسایه افغانستان و روسیه برگزار می‌شود، گواه دیگری بر ناتوانی این گروه در تعامل و گفت‌وگو درباره مسائل پیچیده افغانستان است. به گفته او این تصمیم نشان می‌دهد طالبان ظرفیت لازم برای مذاکره و مشارکت سازنده در روندهای دیپلماتیک منطقه‌ای را ندارند.

این مقام پیشین پاکستانی رویکرد طالبان را «سر در برف کردن» توصیف کرده و با لحنی انتقادی افزوده است که اکتفا به گفتن «نه می‌رویم» بیانگر نوعی نگاه انکارگرایانه است؛ رویکردی که نه‌تنها مشکلات موجود را حل نمی‌کند، بلکه به انزوای بیشتر این گروه می‌انجامد.

اظهارات درانی در حالی مطرح می‌شود که وزارت امور خارجه طالبان اعلام کرده است این گروه دعوت‌نامه شرکت در نشست منطقه‌ای تهران درباره افغانستان را دریافت کرده، اما تصمیم گرفته در آن شرکت نکند. قرار است نمایندگان هفت کشور منطقه در روزهای ۲۵ و ۲۶ قوس در تهران گردهم آیند و درباره تحولات افغانستان رایزنی کنند.

این در حالیست که عدم حضور طالبان در نشست‌های منطقه‌ای، پیام روشنی از تداوم سیاست انزواگرایانه این گروه مخابره می‌کند و فرصت تأثیرگذاری بر تصمیمات مرتبط با افغانستان را از آنان می‌گیرد. این رویکرد می‌تواند فاصله طالبان با بازیگران منطقه‌ای را افزایش داده و روند مشروعیت‌یابی بین‌المللی این گروه را بیش از پیش با چالش مواجه سازد.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار