اولین فضانورد ویلچرنشین پس از سفر تاریخی به فضا به زمین بازگشت

شفقنا افغانستان- بنا به گزارش رسانه‌ها اولین فضانورد معلول و ویلچرنشین در زمین فرود آمد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ گاردین نوشت: یک مهندس معلول از آلمان روز شنبه به همراه پنج مسافر دیگر سوار بر یک سفینه توانست ویلچر را رها کرده و برای دقایقی تعلیق را تجربه کند. «میشائلا بنتهاوس» که هفت سال پیش در یک تصادف دوچرخه‌سواری کوهستانی به شدت مجروح شده بود، اولین فرد دارای ویلچر در فضا لقب گرفت که با شرکت بلو اوریجین متعلق به جف بزوس، از غرب تگزاس به فضا رفته است. او با هانس کونیگزمن، مدیر بازنشسته اسپیس ایکس که او نیز متولد آلمان است، همراه این سفر بود. او و بزوس حامی مالی این رویداد بودند هرچند قیمت بلیط آنها فاش نشده است.

بنتهاوس که از این سفر هیجان‌زده شده بود، گفت: در تمام طول مسیر خوشحال بوده است.

کپسول بیش از ۶۵ مایل (۱۰۵ کیلومتر) اوج گرفت تا بتواند حس تعلیق در فضا را به این مهندس معلول ارائه دهد.

به گفته این شرکت، پرواز ۱۰ دقیقه‌ای با قابلیت پرواز در فضا تنها به تنظیمات جزئی برای تطبیق با بنتهاوس نیاز داشت. جیک میلز از بلو اوریجین، مهندسی که خدمه را آموزش داده و در روز پرتاب به آنها کمک کرده بود، گفت: «این کپسول خودکار نیو شپرد با در نظر گرفتن دسترسی‌پذیری طراحی شده است و «آن را برای طیف وسیع‌تری از مردم نسبت به پروازهای فضایی سنتی قابل دسترس‌تر می‌کند.»

گفتنی است در میان گردشگران فضایی قبلی بلو اوریجین افراد دارای محدودیت حرکتی و اختلال بینایی یا شنوایی، و دو فرد ۹۰ ساله هم حضور داشته‌اند.

این خبر را در گاردین ببینید

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار