شفقنا افغانستان – ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرده است که وزارت معارف این گروه در یک سال گذشته ۱۷ باب مدرسه دینی جدید در افغانستان ساخته است.
به گزارش شفقنا افغانستان؛ بهگفته مجاهد این گروه همچنین ۲۲۱ باب «مکتب عصری» را بهگونه اساسی احداث و به بهرهبرداری سپرده است. او این اظهارات را روز چهارشنبه ۱۰ جدی در خبرنامهای رسمی منتشر کرده است.
این در حالی است که پس از بازگشت طالبان به قدرت روند گسترش مدارس دینی و افزایش مضامین مذهبی در ساختار آموزشی کشور بهطور چشمگیری شدت گرفته است؛ اقدامی که با انتقادهای گسترده داخلی و بینالمللی همراه بوده است.
همزمان با گذشت بیش از چهار سال، دروازههای مکاتب و دانشگاهها همچنان بهروی دختران بسته مانده و طالبان تاکنون هیچ برنامه مشخص و زمانبندیشدهای برای ازسرگیری آموزش دختران اعلام نکردهاند.
در همین حال گزارش ها نشان میدهد که طالبان ۵۱ عنوان از کتابهای درسی مکاتب افغانستان را که شامل موضوعاتی چون حقوق زنان و حقوق بشر بوده از نصاب آموزشی حذف کردهاند. طالبان مدعیاند که این مطالب با «ارزشها و اصول شریعت اسلامی» در تضاد بوده است.
نهادهای حقوق بشری اما هشدار دادهاند که سیاستهای آموزشی طالبان از جمله بستن مراکز آموزشی، سرکوب دانشجویان و حذف آگاهانه بخشهایی از حافظه فرهنگی جامعه، تهدیدی جدی برای آینده افغانستان و نسلهای بعدی بهشمار میرود.
این در حالیست که تمرکز طالبان بر گسترش مدارس دینی در کنار حذف آموزش مدرن و محرومسازی سیستماتیک دختران، نشاندهنده مهندسی ایدئولوژیک نظام آموزشی است؛ سیاستی که بیش از توسعه به بازتولید انحصار فکری میانجامد. تداوم این روند میتواند افغانستان را با شکاف عمیق دانشی و انزوای بلندمدت اجتماعی و بینالمللی مواجه سازد.