شفقنا افغانستان- رسانههای تحت کنترل طالبان از بازگشت ۴۰۵ خانواده مهاجر به افغانستان در روز گذشته خبر دادهاند؛ آماری که در ادامه موج فزاینده اخراج مهاجران افغان از کشورهای همسایه منتشر میشود.
به گزارش شفقنا افغانستان؛ خبرگزاری باختر، وابسته به طالبان روز پنجشنبه ۱۱ جدی گزارش داد که ۱۴ خانواده از مسیر پل ابریشم در نیمروز، ۲۱ خانواده از گذرگاه اسلامقلعه هرات، ۵۱ خانواده از اسپینبولدک قندهار و ۳۱۹ خانواده از گذرگاه تورخم در ننگرهار وارد کشور شدهاند.
این در حالی است که روند اخراج مهاجران افغان از ایران و پاکستان همچنان ادامه دارد و طی روزهای اخیر شدت بیشتری یافته است. تنها دو روز پیش نیز گزارشهایی از بازگشت حدود ۴۰۰ خانواده مهاجر به افغانستان منتشر شده بود.
همزمان، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) اعلام کرده است که روند بازگشت مهاجران افغان از پاکستان ادامه دارد و بهطور میانگین روزانه نزدیک به هفت هزار نفر به افغانستان بازمیگردند.
افزایش چشمگیر بازگشت اجباری مهاجران در شرایطی که افغانستان با بحران عمیق اقتصادی، بیکاری و محدودیتهای گسترده اجتماعی تحت حاکمیت طالبان روبرو است، میتواند فشار مضاعفی بر منابع محدود و وضعیت انسانی کشور وارد کند. تداوم این روند، بدون برنامهریزی شفاف و حمایت بینالمللی، خطر تشدید بحرانهای اجتماعی و انسانی را بهطور جدی افزایش میدهد.