ترامپ پس از انتقادات اروپا، از سربازان بریتانیایی در جنگ افغانستان تمجید کرد

شفقنا افغانستان – دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پس از آنکه اظهارات توهین‌آمیز قبلی‌اش خشم کهنه سربازان و مقامات اروپایی را برانگیخت، از سربازان بریتانیایی تمجید کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، ترامپ اوایل این هفته ادعا کرد که متحدانش در طول ۲۰ سال اشغال افغانستان به رهبری آمریکا «کمی عقب‌تر و کمی دورتر از خطوط مقدم ماندند». این اظهارات به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. او همچنین گفت که ایالات متحده آمریکا «هرگز» به هیچ کمکی «نیاز نداشته است».

در واکنش، کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت که رهبر آمریکا باید به خاطر کم‌اهمیت جلوه دادن نقش متحدان واشنگتن در جنگ افغانستان عذرخواهی کند و ترامپ را به کم‌اهمیت جلوه دادن سهم نیروهای بریتانیایی متهم کرد.

او به خبرنگاران گفت: من اظهارات رئیس جمهور ترامپ را توهین‌آمیز و رک و پوست کنده بگویم وحشتناک می‌دانم؛ و از اینکه سخنان او باعث چنین رنجشی برای عزیزان کشته‌شدگان یا مجروحان شده است، تعجب نمی‌کنم. نخست وزیر بریتانیا در پاسخ به این سوال که آیا مایل به عذرخواهی ترامپ است، گفت: اگر من آن‌گونه اشتباه صحبت کرده بودم یا این کلمات را گفته بودم، قطعاً عذرخواهی می‌کردم.

شاهزاده هری که دو دوره در افغانستان خدمت کرده است، گفت فداکاری‌های سربازان بریتانیایی «شایسته آن است که با صداقت و احترام درباره آنها صحبت شود».

طبق گزارش بی‌بی‌سی، بریتانیا حضور نظامی سنگینی در افغانستان داشت و از نظر تعداد نیرو دومین کشور غربی در طول این جنگ به شمار می‌رود و اوج آن در سال ۲۰۱۱ بود که به حدود ۱۱۰۰۰ نفر رسید. در طول ۲۰ سال درگیری، در مجموع ۲۴۵۶ آمریکایی و ۴۵۷ بریتانیایی جان خود را از دست دادند.

ترامپ روز شنبه لحن خود را تغییر داد و به نقش نیروهای بریتانیایی اذعان کرد.

ترامپ در شبکه اجتماعی تروث سوشال نوشت: سربازان بزرگ و بسیار شجاع بریتانیا همیشه با ایالات متحده آمریکا خواهند بود! در افغانستان، ۴۵۷ نفر کشته شدند، بسیاری به شدت زخمی شدند و آنها از بزرگترین جنگجویان بودند.

او افزود: این پیوندی بسیار قوی است که هرگز نمی‌تواند شکسته شود. ارتش بریتانیا، با قلب و روح فوق‌العاده‌اش، بی‌نظیر است (به جز ایالات متحده آمریکا!). ما همه شما را دوست داریم و همیشه دوست خواهیم داشت!

در سال ۲۰۰۱، ایالات متحده پس از حملات ۱۱ سپتامبر، بند ۵ ناتو را به کار گرفت و از کشورهای عضو خواست تا از حمله به افغانستان حمایت کنند. با این حال، ترامپ بارها اعضای اروپاییِ این بلوک نظامی را به نادیده گرفتن تعهداتشان نسبت به واشنگتن متهم کرده است.

دفتر نخست وزیری روز شنبه اعلام کرد که استارمر در مورد این موضوع با ترامپ صحبت کرده است.

در این بیانیه آمده است: نخست‌وزیر، سربازان شجاع و قهرمان بریتانیایی و آمریکایی را که دوشادوش هم در افغانستان جنگیدند و بسیاری از آنها هرگز به خانه بازنگشتند، بزرگ شمرد.

بریتانیا تنها کشوری نبود که از توصیف ترامپ از متحدان واشنگتن در طول جنگ افغانستان رنجیده خاطر شد. جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، اظهارات او را «غیرقابل قبول» خواند و افزود نقشی که ناتو ایفا کرد، انعکاس «یک اقدام فوق‌العاده در همبستگی با ایالات متحده آمریکا» بود.

این خبر را اینجا ببینید.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار