شفقنا افغانستان – آنتونی آلبانیز، نخستوزیر استرالیا، اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، مبنی بر اینکه نیروهای ناتو در جنگ افغانستان «از خط مقدم دور بودند» را به شدت رد کرد و آن را «غیرقابل قبول» خواند.
به گزارش شفقنا افغانستان؛ آلبانیز تأکید کرد که استرالیا اگرچه عضو ناتو نیست در طول دو دهه حضور نظامی در افغانستان (۲۰۰۱–۲۰۲۱) همواره در خط مقدم جنگ برای «دفاع از دموکراسی، آزادی و منافع ملی» حضور فعال داشته است. او گفت چنین سخنانی به خانوادههای ۴۷ سرباز استرالیایی که در این جنگ جان خود را از دست دادند، آسیب عمیقی وارد میکند و افزود: «این خانوادهها شایستهٔ احترام و تحسین کامل هستند.»
استرالیا در این بازه زمانی نزدیک به ۴۰ هزار نفر از نیروهای خود را به افغانستان اعزام کرد که بیشتر آنها در ولایت ارزگان یکی از قویترین پایگاههای طالبان مستقر بودند. کانبرا در سال ۱۳۹۲ نیروهای جنگی خود را بیرون کشید، اما حدود ۴۰۰ سرباز را برای مأموریت آموزشی در کابل باقی گذاشت تا قبل از تخلیه نهایی در سال ۲۰۲۱، از آنها نیز خارج شد.
این در حالیست که واکنش استرالیا نشان میدهد که حتی متحدان غیرناتوی آمریکا نیز از تقلیلیابی تاریخی نقش خود در جنگ افغانستان دست بر نمیدارند. این بحران گفتمانی، فراتر از اختلاف شخصیتی، بحرانی در روایت جمعی جنگ است که هماکنون هویت ائتلافهای آینده را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.