شفقنا افغانستان – شماری از پناهجویان افغان ساکن پایتخت پاکستان از تشدید عملیات بازداشت و دریافت پول در ازای آزادی توسط نیروهای امنیتی این کشور شکایت کردهاند. این افراد روز جمعه، ۱۷ دلو اعلام کردند که زندگی در پاکستان برایشان به «زندانی بیپایان» تبدیل شده است.
به گزارش شفقنا افغانستان؛ بر اساس گزارشهای مستند، پلیس پاکستان در طول هفته گذشته برای دومین بار در منطقه E-11 اسلامآباد عملیات خانهبهخانه را اجرا کرده و افغانهای فاقد مدارک قانونی را بازداشت نموده است. شاهدان عینی افزودهاند که در جریان این بازرسیها، دروازههای مسکونی شکسته و الماریها و وسایل شخصی بدون ارائه حکم قضایی تفتیش شده است. شکایات مشابهی نیز از سوی ساکنان شهرکهای فیصلتاون و سایر نقاط اطراف پایتخت مبنی بر دریافت مبالغ مالی غیرقانونی توسط مأموران در ازای جلوگیری از بازداشت، ثبت شده است.
بسیاری از این پناهجویان که برای فرار از انتقامطلبی طالبان بهویژه اعضای سابق نیروهای امنیتی، کارمندان دولت جمهوری و خانوادههای شیعه به پاکستان پناه آوردهاند، اکنون اعلام میکنند که احساس میکنند «دوباره در دام طالبان گرفتار شدهاند»؛ چرا که اخراج اجباری آنان به افغانستان در شرایط کنونی معادل تسلیمشدن به خطرات جدی از جمله بازداشت، شکنجه و نقض آشکار حقوق بشر است.
این افزایش فشار امنیتی در پاکستان پس از تشدید تنشهای دیپلماتیک و مرزی میان اسلامآباد و رژیم طالبان رخ داده است. در همین راستا، سازمان ملل متحد پیشتر در گزارش رسمی هشدار داده بود که افراد بازگشتیافته به افغانستان بهویژه زنان، روزنامهنگاران، کارمندان دولت پیشین و اعضای اقلیتهای مذهبی در معرض خطرات جدی از جمله بازداشت خودسرانه، شکنجه و محدودیتهای شدید آزادیهای فردی قرار میگیرند. پناهجویان افغان در پاکستان از جامعه بینالمللی و کشورهای غربی خواستهاند فشار دیپلماتیک مؤثری بر اسلامآباد وارد شود تا بازگشت اجباری افراد در معرض خطر متوقف گردد.
این در حالیست که تداوم بازگشت اجباری پناهجویان افغان به کابل، نهتنها نقض صریح اصل عدم بازگشت (non-refoulement) در حقوق بینالملل پناهندگی محسوب میشود، بلکه بازتابی از تبدیل شدن بحران انسانی به ابزار فشار ژئوپلیتیک میان پاکستان و طالبان است. این رویکرد ضمن تضعیف چارچوبهای حمایتی بینالمللی، چرخهای از ناامنی انسانی را تثبیت میکند که در آن پناهجویان بهویژه گروههای آسیبپذیر به قربانیانی بیدفاع در بازی قدرتهای منطقهای تبدیل شدهاند.