شفقنا افغانستان – امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در گفتوگوی تلفنی با روزمری دیکارلو، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی گفته است که در حملات هوایی پاکستان بر افغانستان، هیچ فرد مسلحی کشته نشده است.
به گزار شفقنا افغانستان و به نقل از اعلامیه وزارت خارجهی طالبان، متقی افزوده است که طی چهار سال گذشته، تنها غیرنظامیان در حملات هوایی پاکستان بر افغانستان هدف قرار گرفتهاند.
وزیر خارجه طالبان گفته است که هیچ گروه تروریستی در افغانستان حضور ندارد و دیپلماتهای خارجی میتوانند از مناطق آسیبدیده در حملات هوایی پاکستان بازدید کنند.
دیکارلو نیز با ابراز نگرانی از کشته شدن غیرنظامیان گفته است که موضوع حملات هوایی پاکستان را با کشورهای عضو سازمان ملل مطرح خواهد کرد.
این در حالی است که محمد صادق، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان، گفته است که بیش از دو هزار و ۵۰۰ فرد مسلح مخالف دولت اوزبیکستان که دومین گروه «تروریستی» بزرگ پس از تحریک طالبان پاکستانی (تیتیپی) محسوب میشود، در افغانستان حضور دارند.
پاکستان مدعی شده است که در حملات بر ولایتهای ننگرهار، پکتیکا و خوست، بیش از ۷۰ شبهنظامی از جمله اعضای تی تی پی، القاعده و داعش کشته شدهاند.