کارشناسان سازمان ملل حمله‌ امریکا و اسرائیل به ایران را محکوم کردند

شفقنا افغانستان – کارشناسان سازمان ملل متحد با نشر اعلامیه‌ای، حمله‌ی امریکا و اسرائیل به ایران را غیرقانونی دانسته و محکوم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، در اعلامیه‌ی کارشناسان سازمان ملل متحد آمده است که این حمله در جریان مذاکرات دیپلماتیک و بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام شده است و «نقض ممنوعیت استفاده از زور، برابری حاکمیتی کشورها، تمامیت ارضی و اصل حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات براساس ماده‌ دوم منشور سازمان ملل متحد است».

آنان همچنین حمله به یک مکتب دخترانه در ولسوالی میناب هرمزگان، شفاخانه و مراکز پرجمعیت را محکوم کرده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل متحد گفته‌اند که «هدف قرار دادن غیرنظامیان، مراکز آموزشی و نهادهای درمانی نقض جدی حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر است».

آنان افزوده‌اند: «مداخله‌ی نظامی غیرقانونی نباید به‌عنوان راه‌حلی برای مطالبات مردم ایران تلقی شود و هیچ توافق هسته‌ای آینده‌ که به این مطالبات گسترده‌تر نپردازد، نباید راه‌حل واقعی محسوب شود.»

آنان هشدار داده‌اند که «فراخوان‌های امریکا و اسرائیل از ایرانیان برای به‌دست گرفتن کنترل حکومت خود اقدامی بی‌پروا است و جان بی‌شمار غیرنظامی را در معرض خطر قرار می‌دهد».

کارشناسان سازمان ملل متحد گفته‌اند که مداخله‌ی نظامی غیرقانونی راه‌حل مسأله‌ی هسته‌ای، مقابله با تروریسم ادعایی یا وضعیت حقوق بشر در ایران نیست و این حملات بخشی از الگوی گسترده‌تری از اقدامات یک‌جانبه و غیرقانونی امریکا و اسرائیل است که کل منطقه را بی‌ثبات می‌کند.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار