فایق: طالبان هیچ گامی معنادار برای تغییر، اعتدال و تعامل با واقعیت برنداشته‌اند

شفقنا افغانستان – نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد می‌گوید که با نزدیک‌شدن به پنجمین سال تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، برای جامعه‌ی بین‌المللی روشن شده است که این گروه در این مدت هیچ گامی معنادار برای تغییر، اعتدال و تعامل با واقعیت‌ها و نیازهای مردم افغانستان برنداشته‌ است.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، آقای فایق در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان گفت که برعکس، سیاست‌های طالبان روزبه‌روز «سخت‌گیرانه‌تر، انحصاری‌تر و سرکوبگرانه‌تر» شده است.

او افزود که افغانستان در نتیجه‌ی سیاست‌های مبتنی بر سرکوب و ارعاب طالبان با یک بحران عمیق بشردوستانه، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مواجه است.

آقای فایق با اشاره به سیاست‌های طالبان علیه زنان و دختران گفت: «زنان و دختران عملا از زندگی عمومی حذف شده‌اند، فضای مدنی فروپاشیده است، ساختارهای اقتصادی به‌شدت آسیب دیده‌اند و یک نسل کاملا از حق و فرصت آموزش محروم شده‌ است.»

او گفت که این‌ها پی‌آمدهای ناخواسته نیست، بلکه نتایج قابل پیش‌بینی سیاست‌های عمدی طالبان است.

سرپرست نمایندگی افغانستان از آنچه که تعامل «عمل‌گرایانه» با طالبان خوانده می‌شود، انتقاد کرد و گفت که این نوع تعامل منجر به صلح، ثبات و رفاه نخواهد شد.

او خواستار یک تعامل تازه تحت رهبری سازمان ملل متحد برای فراهم‌سازی زمینه برای شکل‌گیری یک نظم سیاسی و قانون اساسی مشروع و فراگیر مبتنی بر خواست و اراده‌ی مردم افغانستان شد.

نصیراحمد فایق همچنین از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که مانع ادامه‌ی حملات پاکستان بر مناطق و زیرساخت‌های غیرنظامی در افغانستان شود.

او افزود که همان‌گونه که طالبان نماینده‌ی مردم افغانستان نیستند، خشونت ناشی از سیاست‌های این گروه، از جمله پناه دادن به گروه‌های تروریستی، نیز نمایانگر اراده‌ی مردم افغانستان نیست.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار