شفقنا افغانستان– دبیرکل سازمان بهداشت جهانی (WHO) تایید کرد که حمله به بیمارستانی در منطقه دارفور سودان منجر به کشتهشدن حداقل ۶۴ نفر از جمله ۱۳ کودک شده است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، تدروس آدهانوم گبریسوس در پستی در شبکههای اجتماعی در روز شنبه اعلام کرد که در حمله به بیمارستان آموزشی الضعین در شهر الضعین، مرکز استان دارفور شرقی، در شب جمعه، چندین بیمار، دو پرستار زن و یک پزشک مرد نیز کشته شدهاند.
وی افزود که ۸۹ نفر دیگر، از جمله هشت کارمند بهداشتی، نیز زخمی گشتهاند.
این حمله به بخشهای کودکان، زنان و زایمان و اورژانس بیمارستان آسیب رسانده و باعث از کارافتادن این مرکز و قطع خدمات ضروری پزشکی در این شهر شده است.
تدروس گفت: در پی این فاجعه، مجموع تلفات مرتبط با حملات به مراکز درمانی در جریان جنگ سودان اکنون از ۲۰۰۰ نفر فراتر رفته است.
او افزود که در طول نزدیک به سه سال درگیری میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع، سازمان بهداشت جهانی مرگ ۲۰۳۶ نفر را در ۲۱۳ حمله به مراکز درمانی تأیید کرده است.
گروه حقوقی سودانی «وکلای اضطراری» ادعا کرده که این حمله به بیمارستان، یک حمله هوایی با پهپاد از سوی ارتش بوده است.
جنگ میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در اواسط آوریل ۲۰۲۳ آغاز شد و موجی از خشونت را به راه انداخت که منجر به یکی از سریعترین بحرانهای انسانی ساخته دست بشر در جهان شده است؛ بحرانی که تاکنون دهها هزار کشته، آوارگی بیش از ۱۲ میلیون نفر و نیاز بیش از ۳۳ میلیون نفر به کمکهای بشردوستانه را در پی داشته است.
نیروهای پشتیبانی سریع بر منطقه وسیع دارفور در غرب سودان تسلط دارند، در حالی که ارتش سودان کنترل شرق، مرکز و شمال این کشور را در دست دارد.
هر دو طرف به ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم شدهاند، و نیروهای پشتیبانی سریع در ارتکاب جنایات فجیع در دارفور دست داشتهاند که به گفته کارشناسان سازمان ملل، نشانههای نسلکشی در آنها مشهود است.
شهر الضعین که در کنترل نیروهای پشتیبانی سریع است، مرتباً مورد حمله ارتش سودان قرار گرفته است؛ ارتش تلاش میکند این شبهنظامیان را به سمت پایگاههایشان در دارفور عقب براند و از کریدور مرکزی سودان دور کند. در تازهترین حمله ارتش به بازار این شهر در اوایل ماه جاری، آتش سوزی در بشکههای نفت رخ داد که ساعتها ادامه داشت.
سامانه نظارت بر حملات به مراقبتهای بهداشتی سازمان جهانی بهداشت، این نوع حملات را شمارش و تأیید میکند، اما به دلیل اینکه نهاد تحقیقکننده نیست، مسئولیت را متوجه فرد یا گروهی نمیکند. این سامانه اعلام کرد که حمله روز جمعه شامل «خشونت با سلاحهای سنگین» بوده و نه تنها به بیمارستان، کارکنان و بیماران، بلکه به تجهیزات و انبارها نیز آسیب زده است.
آمارهای این سامانه نشان میدهد که حملات به مراکز درمانی در سودان سال به سال مرگبارتر میشوند.
در سال ۲۰۲۳، ۶۴ حمله منجر به کشتهشدن ۳۸ نفر شد، و در سال بعد، ۷۲ حمله باعث مرگ ۲۰۰ نفر گردید. در سال ۲۰۲۵، ۶۵ حمله منجر به جانباختن ۱۶۲۰ نفر شده است که ۸۲ درصد از مجموع تلفات گزارششده از حملات به مراکز درمانی در سراسر جهان را تشکیل میدهد.
حملات تقریباً روزانه با پهپاد اکنون به نشانهای از جنگ سودان تبدیل شده و هر بار دهها نفر را به کام مرگ میکشد که بیشتر آنها در منطقه کردفان جنوبی جان خود را از دست میدهند.
فولکر تورک، مسئول حقوق بشر سازمان ملل، این ماه گفت که پس از گزارش کشتهشدن بیش از ۲۰۰ غیرنظامی در اثر حملات پهپادی در عرض هشت روز، «وحشت زده» شده است.
او گفت: طرفهای درگیر در سودان همچنان از پهپادهای قدرتمند برای استقرار سلاحهای انفجاری با دامنه تخریب وسیع در مناطق پرجمعیت استفاده میکنند.
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در سودان اعلام کرد که «از این حمله وحشت زده شده است». با وجود محکومیتهای مکرر سازمان ملل، بیمارستانها در طول این جنگ همواره هدفی معمول بودهاند.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در پی فاجعه روز جمعه، مجموع افرادی که در حملات به مراکز درمانی در این درگیری کشته شدهاند، اکنون از ۲۰۰۰ نفر فراتر رفته است. وبسایت سامانه نظارت بر حملات به بخش مراقبتهای بهداشتیِ سازمان جهانی بهداشت نشان میدهد که اکنون ۲۰۳۶ نفر در ۲۱۳ حمله از این دست کشته شدهاند.
تدروس گفت: فراتر از تلفات ویرانگر انسانی، حملات به بخش مراقبتهای بهداشتی پیامدهای فوری و بلندمدتی برای جوامعی دارد که به شدت به خدمات پزشکی اضطراری و معمولی نیاز دارند. این بخش درمانی هرگز نباید هدف قرار گیرد. صلح بهترین دارو است.
او افزود: به اندازه کافی خون ریخته شده است. به اندازه کافی رنج تحمیل شده است. زمان آن رسیده که درگیری در سودان کاهش یابد و از غیرنظامیان، کارکنان بهداشتی و فعالان بشردوستانه محافظت شود.
این خبر را اینجا ببینید.