شفقنا افغانستان- ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان با هشدار نسبت به نهادینهشدن خشونت سیستماتیک تحت حاکمیت طالبان، اقدامات این گروه علیه زنان و دختران را مصداق بارز «جنایت علیه بشریت» و «آپارتاید جنسیتی» توصیف کرد و خواستار گنجاندن این عنوان در معاهدات بینالمللی برای پیگرد قانونی شد.
به گزارش شفقنا افغانستان؛ آقای بنت روز دوشنبه (۲۱ ثور) در نشست تخصصی «در جستوجوی عدالت، حقیقتیابی و آشتی» در ژنو با اشاره به رنج چنددههای مردم افغانستان، تأکید کرد که نسل زیر ۵۰ سال این کشور، خاطرهای از یک دوره کاملاً صلحآمیز و عاری از خشونت ندارد. وی با برشمردن محدودیتهای گسترده طالبان بر تمام شئون زندگی، تبعیضهای قومی و مذهبی و خشونت علیه اقلیتها را از ویژگیهای بارز حاکمیت فعلی دانست.
گزارشگر ویژه سازمان ملل تصریح کرد: «نقض حقوق زنان و دختران توسط طالبان چنان شدید، گسترده و سیستماتیک است که بهمثابه حملهای علیه جمعیت غیرنظامی و مصداق جنایت علیه بشریت، بهویژه آزار و اذیت بر مبنای جنسیت، محسوب میشود.» بنت با تأکید بر اینکه شکستن چرخه معافیت از مجازات در افغانستان نیازمند اراده جهانی است، خواستار استفاده از تمام ابزارهای دیپلماتیک و حقوقی برای احیای حاکمیت قانون و به رسمیت شناختن «آپارتاید جنسیتی» بهعنوان یک جنایت بینالمللی شد.
این در حالیست که توصیف وضعیت افغانستان به عنوان «آپارتاید جنسیتی» توسط مقامات ارشد حقوق بشری، تلاش برای ایجاد یک اجماع جهانی جهت فعالسازی مکانیسمهای قضایی فراملی (مانند دیوان کیفری بینالمللی) و عبور از بنبستهای سیاسی فعلی است. این رویکرد، فشار دیپلماتیک بر طالبان را از سطح «نقد سیاسی» به سطح «پیگرد حقوقی جنایات بینالمللی» ارتقا میدهد که میتواند مشروعیت و تعاملات آتی این گروه را با چالشهای جدی مواجه سازد.