شفقنا افغانستان– جنگ آمریکا علیه ایران تاکنون ۲۹ میلیارد دلار هزینه داشته است تخمینی که بالاتر از رقم ۲۵ میلیارد دلاری است که مقامات ارشد پنتاگون دو هفته پیش به کنگره ارائه کردند. این عدد در حالی اعلام شده است که تخمینهای غیررسمی رقمی بسیار بالاتر را ارائه داده است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، جی هرست، که وظایف حسابرسی پنتاگون را انجام میدهد، روز سهشنبه در جلسه استماع کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان گفت: بنابراین، در زمان شهادت [کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان]، این مبلغ ۲۵ میلیارد دلار بود، اما تیم ستاد مشترک و تیم حسابرسی دائماً این تخمین را بررسی میکنند و بنابراین اکنون فکر میکنیم که این مبلغ به ۲۹ میلیارد دلار نزدیکتر است.»
«این [رقم] به دلیل هزینههای تعمیر و تعویض تجهیزات و همچنین هزینههای عمومی عملیاتی است.»
پیت هگست، وزیر جنگ آمریکا، در پاسخ به این پرسش که آیا میتواند گزارش رسمیتری از هزینههای جنگ با ایران به کنگره ارائه دهد، گفت «هر آنچه را که میتوانیم… در صورت لزوم و مرتبطبودن، به اشتراک خواهیم گذاشت».
پورتال «ردیاب هزینههای جنگ ایران» روز دوشنبه گزارش داد که هزینه عملیات نظامی آمریکا علیه تهران همچنان در حال افزایش است و تا هفتاد و یکمین روز عملیات از ۷۷ میلیارد دلار فراتر رفته است.
این منبع، دادهها را به صورت بلادرنگ بهروزرسانی میکند و بودجه مورد نیاز برای نگهداری پرسنل، کشتیهای مستقر در منطقه و سایر هزینههای مرتبط را محاسبه میکند.
روش محاسبه بر اساس گزارش پنتاگون به کنگره است که بیان میکند شش روز اول ۱۱.۳ میلیارد دلار آمریکا هزینه داشته است و انتظار میرود هزینههای پس از آن به ۱ میلیارد دلار در روز برسد.
شبکه خبری سیانان اخیراً به نقل از سه منبع مطلع گزارش داده که آخرین ارزیابی پنتاگون از هزینههای جنگ علیه ایران، رقمی بسیار ناچیز است و خسارات گسترده به پایگاههای نظامی آمریکا در جریان این درگیری را شامل نمیشود.
با این حال، منابع مطلع به سیانان گفتند که هزینه واقعی با احتساب هزینه بازسازی تأسیسات نظامی آسیبدیده آمریکا در سراسر خاورمیانه، به طور قابل توجهی بیشتر است. یکی از منابع، رقم واقعی را نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار اعلام کرد.
همانطور که سیانان گزارش داده است، ایران و متحدانش دستکم به ۱۶ پایگاه نظامی آمریکا در هشت کشور خاورمیانه آسیب زدهاند که برخی از این پایگاهها عملاً غیرقابل استفاده شدهاند. این تحقیق بر تصاویر ماهوارهای، گزارشهای ارزیابی خسارت و منابع آمریکایی و کشورهای حوزه خلیج فارس استوار است.
در این گزارش آمده است که برخی از این پایگاهها دچار خسارتهای عملیاتی جدی شده و تعدادی از تاسیسات نیز بهطور کامل از کار افتادهاند.
اخیراً سه مقام آمریکایی، دو دستیار کنگره و یک فرد آگاه دیگر به انبیسی نیوز گفتهاند که پایگاههای نظامی و سایر تجهیزات آمریکایی در منطقه خلیج فارس در اثر حملات ایران متحمل خسارات گستردهای شدهاند که بسیار بدتر از آن چیزی است که علناً اذعان شده و انتظار میرود میلیاردها دلار برای تعمیر آن هزینه شود.
به گفته مقامات آمریکایی و ارزیابی موسسه امریکن انترپرایز، یک اندیشکده محافظهکار در واشنگتن دی سی، این حملات انبارها، ستادهای فرماندهی، آشیانههای هواپیما، زیرساختهای ارتباطات ماهوارهای، باندهای فرودگاه، سیستمهای راداری پیشرفته و دهها هواپیما را هدف قرار داده است.
در این گزارش آمده است که ایران از موشکها، پهپادها و حتی جنگندههای اف-۵ برای هدفقراردادن پایگاههای آمریکایی در منطقه استفاده کرده است، این در حالی است که مقامات آمریکایی پیش از این مدعی شده بودند که نیروی هوایی ایران از جتهای خود علیه اهداف واشنگتن استفاده نکرده است.
پنتاگون همچنین تایید کرد که از زمان حملات گسترده آمریکا و اسرائیل به ایران در تاریخ ۲۸ فوریه، حداقل ۴۰۰ سرباز آمریکایی در جریان این جنگ زخمی شدهاند. تعداد کشتهشدگان کماکان ۱۳ نفر است.
سرهنگ دوم ابراهیم ذوالفقاری، سخنگوی قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا (ص)، اخیراً گفته است که ارتش آمریکا تعداد واقعی کشتهها و زخمیها را پنهان میکند.
این خبر را اینجا ببینید.