مرکز نظارت بر جابجایی داخلی: ۷ میلیون نفر در افغانستان طی یک سال آواره شده‌اند

شفقنا افغانستان  _ مرکز نظارت بر جابجایی داخلی در گزارش سالانه خود اعلام کرده است که حدود ۷ میلیون نفر در افغانستان طی سال ۲۰۲۵ در نتیجه درگیری‌ها، خشونت و رویدادهای طبیعی در داخل کشور آواره شده‌اند؛ رقمی که این کشور را در میان بحرانی‌ترین نقاط جهان از نظر آوارگی داخلی قرار می‌دهد.

به گزارش شفقنا افغانستان؛ مرکز نظارت بر جابجایی داخلی (IDMC) در گزارش سالانه «جابجایی داخلی ۲۰۲۶» اعلام کرده است که افغانستان همچنان با یکی از گسترده‌ترین بحران‌های آوارگی داخلی در جهان روبه‌رو است.

بر اساس این گزارش، حدود ۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۵ در داخل افغانستان آواره شده‌اند؛ آماری که نزدیک به نیمی از مجموع بی‌جاشدگان داخلی در جنوب آسیا را تشکیل می‌دهد.

در این گزارش آمده است که درگیری‌ها و خشونت همچنان عامل اصلی آوارگی در افغانستان بوده و حدود ۴.۴ میلیون نفر به‌طور مشخص به دلیل ناامنی و درگیری‌های مسلحانه خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

این نهاد همچنین به رویدادهای طبیعی از جمله زلزله‌های مرگبار در ماه‌های آگست و نوامبر ۲۰۲۵ در ولایت‌های شرقی و مزارشریف اشاره کرده که هزاران خانواده را مجبور به ترک خانه‌های‌شان کرده است.

مرکز نظارت بر جابجایی داخلی هشدار داده است که ادامه بحران اقتصادی، خشکسالی‌های پی‌درپی و کمبود امکانات بازسازی، وضعیت زندگی آوارگان در افغانستان را دشوارتر ساخته است.

در این گزارش تأکید شده است که شماری از خانواده‌ها با وجود تخریب زیرساخت‌ها، ناچار به بازگشت به مناطق اصلی خود شده‌اند.

بر اساس آمار این مرکز، در سال ۲۰۲۵ بیش از ۸۲ میلیون نفر در سراسر جهان در داخل کشورهای‌شان آواره شده‌اند؛ رقمی که بالاترین سطح ثبت‌شده در سال‌های اخیر عنوان شده است.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار